Mariedalsvägen i höjd med Kronborgsvägen, med ny dubbelriktad cykelbana i fokus. Visionsbild: Ramboll

Mariedalsvägen blir mer attraktiv – och får ny cykelbana

Mariedalsvägen ska göras mer attraktiv, trygg och trafiksäker, samtidigt kommer framkomligheten och tillgängligheten för gående, cyklister, kollektivtrafik och bilister att öka. Bland åtgärderna märks en kilometerlång cykelbana och mer grönska. Detta enligt beslut i dagens tekniska nämnd.

Med anledning av den framtida MalmöExpressen linje 10 som kommer att trafikera Mariedalsvägen 2029 behöver åtgärder genomföras längs med Mariedalsvägen. Samtidigt kommer Malmö stad att utveckla stadsmiljön längs med gatan, med bland annat nya träd och andra gröna inslag. En ny cykelbana planeras mellan Regementsgatan och John Ericssons väg, på Mariedalsvägens östra sida. Idag cyklar cyklister bland bilar och andra motorfordon. Den nya cykelbanan kommer att öka trafiksäkerheten och framkomlighet för gående, cyklister, kollektivtrafik och bilister.
– Omgestaltningen av Mariedalsvägen är ett led i att möta ett växande Malmö, och säkra en hållbar stadsutveckling. Utformningen kommer se till helheten och säkerhetsställa att alla trafikslag och funktioner fungerar i samspel. Gestaltningen ska också främja handel och serveringar - alltså mötet mellan människor, säger Martin Warmark, enhetschef på fastighets- och gatukontoret.

"Vi skapar trivsamma miljöer"
Idag beslutade tekniska nämnden om de planerade ombyggnationerna för Mariedalsvägen (delsträcka för stadsbusslinje 10, Limhamnsvägen och John Ericssons väg). Nämnden gav också förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten att förlänga linje 10 till Tygelsjö.
– Betongbarriärer genom bostadskvarteren ska bort. Istället skapar vi trivsamma miljöer där grönska, cyklister, bussresenärer och gående får större utrymme. Tillägget att ge alla invånare i Tygelsjö möjlighet till stadsbusstrafik är efterlängtat, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.
– Beslutet som fattades i dag kommer att tillföra nytt liv till området. Med den kilometerlånga cykelbanan och med mer grönska blir denna delen av staden allt roligare att besöka och bo i, säger Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden.

Formellt godkännande ges av kommunfullmäktige i början av 2022. Ombyggnationerna drar dock inte igång förrän i början av 2025. Detta då andra ombyggnationer i staden går före i prioriteringen.

Kilometerlång cykelbana och busskörfält

Här följer ett urval av de förändringar som planeras:

• Ny hållplats byggs mellan Limhamnsvägen och cirkulationsplatsen Turbinen, på Mariedalsvägens östra sida.
  • Ny cykelbana anläggs mellan Limhamnsvägen och cirkulationsplatsen Turbinen.
  • Busskörfält anläggs mellan Limhamnsvägen och Regementsgatan, samt mellan Kronborgsvägen och John Ericssons väg.
  • En cirka 1 kilometer lång dubbelriktad cykelbana anläggs mellan Regementsgatan och John Ericssons väg, längs Mariedalsvägens östra sida.
  • Korsningarna med Västra Rönneholmsvägen, Kronborgsvägen och Ribevägen trafiksäkras med farthinder.
  • Nya träd planteras där det är möjligt. Sjuka träd kommer ersättas med nya.

Projektet delfinansieras via Ramavtal 8 Storstad Malmö.

För ytterligare information, kontakta:
Andreas Schönström (S), 0709-116897
Håkan Linné (L), 0701-893631

Fastighets- och gatukontoret:
Martin Warmark, 0701-476 283

Pressmeddelandet är publicerat av:
Ida Offenbartl, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret
ida.offenbartl@malmo.se