Matbokens dag med författarträff på Katrinetorp

Matbokens dag med författarträff på Katrinetorp

Premiär för Matbokens dag, den 18 oktober 2015 kl 12–17, på Katrinetorp! Här bjuder vi på en eftermiddag tillsammans med en hel rad svenska författare som genom sina böcker väcker intresse och inspiration kring matlagning och råvaror. Matbokens dag presenteras av Inger Johanson-Thor, välkänd bokexpert och värderingsman, med ett särskilt stort intresse för böcker om mat och måltider.

Böcker som på olika sätt handlar om mat är en litterär genre som fortsätter att växa. Därför har nu initiativet tagits till en dag där aktuell matlitteratur uppmärksammas och läsarna får möjlighet att möta författare till några av dessa populära böcker. Tanken är att Matbokens dag ska bli ett återkommande evenemang på Katrinetorp.

Följande författare deltar under Matbokens dag 2015:

Lotte Möller, kulturjournalist och fotograf med inriktning på trädgårdar, trädgårdskonst och ätbara ting presenterar två av sina böcker: Citron, som nyligen utkommit i ny upplaga, samt den helt nya boken Smultron, i vilken man får veta allt som är värt att veta om det goda lilla bäret.

Jan Hedh, som genom sina många böcker blivit känd som en av Sveriges främsta konditor- och bagarmästare. Vid sidan om författarskapet är han idag verksam som konsult inom konditori- och bageribranschen. Under dagen kommer Jan Hedh tillsammans med Maria Escalante att tillverka och berätta om chokladpraliner, vilka också finns till försäljning.

Ingar Nilsson presenterar två aktuella böcker: Kål, om en gammal råvara som just nu upplever en renässans och blivit högsta mode bland både restaurangkockar och hemmamatlagare, samt Svenska ostar & ostmakare, som även innehåller en mängd goda ostrecept.

Anders Ingvarsson berättar om sin nyutkomna bok Makten över matkassen, där matens ursprung och de livsmedel vi dagligen köper och tillagar står i centrum. Samtidigt som det talas mycket om surdegar, närodlat och småskaligt pågår även en helt annan utveckling inom livsmedelsindustrin.

Dessutom är hela Schlagersveriges Christer Björkman på plats tillsammans med sin mor Ulla Björkman, för att presentera Ullas bok Mormors farmors mors bokmärken och berätta om släkten Björkmans historia på Katrinetorp!

Samtliga författare kommer att ha sina böcker till försäljning. Katrinetorps trädgårdskafé samt park och trädgårdar håller öppet hela dagen.

Matbokens dag äger rum söndagen den 18 oktober kl 12–17, på Katrinetorp Landeri.

Adress: Katrinetorps allé 1 (nära Svågertorp). Fri entré!

Program författarpresentationer:

12.15 Ingar Nilsson

12.40 Lotte Möller

13.10 Jan Hedh

13.40 Anders Ingvarsson

14.00 Christer Björkman (Ulla Björkman)

14.30 Ingar Nilsson

14.50 Lotte Möller

15.15 Jan Hedh

15.40 Anders Ingvarsson

16.10 Christer Björkman (Ulla Björkman)

Kontaktpersoner: