Med smak av humle – odla och brygg

Med smak av humle – odla och brygg

Hur går det till att brygga öl hemma? Hur odlas humle och hur påverkar den ölet? På lördag den 3 juni öppnar utställningen Med smak av humle på Malmö Museer. I den finns såväl tips för nybörjaren som svar från forskaren, inspiration att själv prova på och möjligheter att fördjupa sina kunskaper inom både odling och brygd.

Välkommen till pressvisning: torsdag 1 juni kl. 11.00.
En timme innan, kl. 10.00, håller Malmö Garden Show pressträff ett stenkast bort, i Slottsträdgården.

”Med smak av humle berättar om humleodling och ölbryggning förr och nu”, berättar projektledaren Johanna Rylander, Malmö Museer. ”Dels med föremål, bilder och recept ur samlingar och arkiv, dels med modern utrustning, nytagna bilder samt tips och råd från dagens hemmabryggare och humleforskare.”

På 800-talet blev humle känd som ett bra och gott kon­serveringsmedel vid ölbryggning. Humle ingår fortfarande i öl, men bara för smakens skull. Att göra öl är ett hantverk med oändliga variationsmöjligheter. Ingredienserna malt, vatten, humle och jäst kan varieras och kombineras på flera sätt och varje bryggmoment kan ändras på minst hundra olika sätt.

"Nyttugt wore at huar boonde hade en humblagard" – Gustav Vasa, år 1524

Visste du att …

• Humle är den mest snabbväxande växten i vårt klimat och kan växa upp till 30 centimeter per dygn.
  • Förr var Bartolomeusdagen, 24 augusti, den dag då man fick börja skörda humle.
  • Humle tillhör familjen Cannabaceae som innehåller två släkten, Cannabis och Humulus.
  • Under första världskriget användes humle som bedövningsmedel.
  • Jäsningen var förknippad med mycket vidskepelse. Till exempel kunde ett par gamla mansbyxor kastas över karet för att få jäsningen att fungera.
  • 1577 fick de viktigaste yrkesgrupperna på Stockholms slott drygt fem liter öl per person om dagen.

Utställningen är producerad av Nordiska museet och visas på Malmö Museer 3 juni 2017–8 april 2018.

Utställningen invigs:
lördagen den 3 juni kl. 14.00 på Slottsholmen, Malmö Museer. Utställningschef Josefine Floberg hälsar välkommen. David Ögren och Bengt Jönsson, Korngården, inviger utställningen.

Välkommen till pressvisning:
torsdag 1 juni kl. 11.00 på Slottsholmen, Malmö Museer.

För mer information, kontakta:

• Johanna Rylander, projektledare Malmö Museer, tel. 0734-35 38 55
  • Josefine Floberg, utställningschef, Malmö Museer, tel. 0707-98 05 00

Pressmeddelandet utsänt av kommunikatör Louise Andersson, Malmö Museer/Kulturförvaltningen, louise.m.andersson@malmo.se

Malmö Museer får stöd av Region Skåne.