Mer fritid och kultur för barn och unga i sommar

Tre miljoner kronor finns att söka för fritids- och kulturaktiviteter i sommar för barn och unga i skolåldern i Malmö.

Föreningar i Malmö, förvaltningar inom Malmö stad och offentliga verksamheter kan söka pengar av den extrapott om tre miljoner kronor som kommunstyrelsen beslutade om i början av mars. Detta är ett extra tillskott för att förstärka insatser för barn och ungdomar i kommunala och föreningsdrivna kultur- och fritidsverksamheter under sommarlovet i år.

Pengarna administreras av kulturnämnden och kulturförvaltningen, där kriterierna och ansökningstiderna idag har bestämts. Ansökningstiden är satt till den 20 april. Beslut för alla ansökningar tas vid ett tillfälle, den 17 maj. Aktiviteterna ska genomföras under sommarlovsperioden som sträcker sig från den 11 juni till den 15 augusti.

Kriterier

Verksamheterna för barn och unga (i skolåldern, 7-19 år) ska ge fler möjligheter för unga i Malmö under sommaren. Särskild prioritet ges till verksamheter och projekt som skapar delaktighet och inflytande för barn och unga i såväl idéutveckling, planering som i genomförandet. Insatser som ger stor utdelning i förhållande till insatsen prioriteras också. Övriga bedömningskriterier är att projekten ska skapa en geografisk, åldersmässig och behovsmässig spridning. Det ska även finnas en balans mellan fritids- och kulturaktiviteter.

Beslut

Handläggnings- och beredningsprocessen ska göras av en mindre beredningsgrupp med representanter från kulturförvaltningen och ett par andra förvaltningar. Beslut om ansökningarna tas i kulturnämndens arbetsutskott. Kulturnämnden ska sedan redovisa insatserna i slutet av september i sin delårsrapport.

Bakgrund

Kommunstyrelsen beslutade vid mötet den 3 mars i år att öka kulturnämndens kommunbidrag 2010 med tre miljoner kronor avsedda för tillfälliga insatser för fritid och kultur för barn och unga. Beslutet att avsätta medel för detta ändamål motiveras av att barn och ungdomar i Malmö idag saknar likvärdiga förutsättningar för en stimulerande fritid och att dessa skillnader förstärkts av den rådande lågkonjunkturen. Stadskontoret sammanfattade i tre punkter de kriterier som ska utgöra grunden för bedömningen av vilka verksamheter/insatser som ska erhålla stöd; det ska medföra: en utökning av antalet möjligheter för barn och ungdomar, inflytande och delaktighet för barn och ungdomar samt ge positiva sociala nätverk för barn och ungdomar.

Ansökningsblanketter och information finns på www.malmo.se/kulturstod

Frågor besvaras av Maria Jacobsson, enhetschef, Malmö Kulturstöd, tel 0708-34 53 91.