Miljödomstolen ger gatukontoret rätt

Gatukontoret och miljöförvaltningen i Malmö har haft olika uppfattning om vad som ska betraktas som en störning från byggarbetsplats vid Käglinge bygata. Miljödomstolen meddelade i dom 2008-11-07 att gatukontorets tolkning beträffande vilka riktvärden för bullerstörningar som ska tillämpas är korrekt.

Miljödomstolen skriver i sin dom att miljöförvaltningen saknat fog för sitt förbudsföreläggande - att arbeten enbart får bedrivas efter kl 09.00. Domen innebär att arbetena på Käglinge bygata påbörjas som planerat varje morgon kl. 07.00.

Miljödomstolen delade också gatukontorets uppfattning om att arbeten fick bedrivas som planerats tills ärendet slutligen avgjorts. Miljödomstolens beslut gäller omedelbart.

- Gatukontoret planerar och utför sina arbeten utifrån att eventuella störningar ska minimeras. På Käglinge bygata har vi hela tiden hållit oss inom de riktvärden som gäller för buller från byggarbetsplats. Trots detta kan det vara någon som upplever tillfällig störning vid våra arbeten, säger gatudirektör Rolf Jonsson.

För ytterligare information kontakta Roland Fridh på gatukontoret, 040-34 13 16 eller 0708-741316, roland.fridh@malmo.se.