Miljoner till Malmö stad efter förlikning

Miljoner till Malmö stad efter förlikning

Utbildningsbolaget Astar betalar 18 miljoner kronor till Malmö stad efter avslöjat fusk med personalredovisningar. Det blev klart i ett förlikningsavtal i dag, onsdag 24 oktober.

I våras avslöjades det att ledningen för Astar i Malmö medvetet och under längre tid lämnat felaktiga uppgifter i personalredovisning till Malmö stad. Företaget fakturerade för fler lärare i svenska för invandrare (sfi) än de hade anställda och med en utbildningsnivå som inte stämde överens med verkligheten.

Avtalet med Astar hävdes och de cirka 700 eleverna och ett trettiotal medarbetare togs över till kommunens egenregi av sfi. Malmö stad har fortsatt med att ställa krav på ekonomisk kompensation från Astar till följd av deras agerande.

- Jag är nöjd med att vi drivit fram förlikningar där företag som medvetet ägnat sig åt oegentligheter nu har fått göra rätt för sig. Vi har agerat kraftfullt och samstämmigt mot de aktuella bolagen och nu tagit tillbaka 32 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar,säger direktören för gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen Lars Rehnberg.

I juni ingick Malmö stad en förlikning om 14 miljoner kronor med en annan sfi-anordnare, Hermods, då det framkommit att företaget medvetet och under längre tid lämnat felaktiga uppgifter i sin personalredovisning till Malmö stad.

- Nu ska vi fortsätta att bygga ut och utveckla vår egen sfi-utbildning för att tillgodose alla sfi-elevers rätt till en kvalitativ utbildning. Därutöver har folkhögskolorna nu ett större antal sfi-elever på olika studienivåer. Redan första kvartalet 2019 räknar vi med att kön för de som väntat mer än tre månader ska vara borta säger Lars Rehnberg.

För mer information, kontakta förvaltningsdirektör Lars Rehnberg, 076 – 607 15 07, lars.rehnberg@malmo.se

Utsänt av Jonas Andersson, kommunikatör, 0733-23 90 92, jonas.andersson@malmo.se