Museums in Motion

Museums in Motion

Tre konstmuseer runt Östersjön har startat ett samarbete för att fler ska få se deras unika och stora samlingar. Oftast göms konsten undan i museernas magasin men under två år ska de inblandade museerna hämta konst ur varandras samlingar och byta utställningar samt kunskap med varandra.

Projektet Museums in Motion är ett samarbete mellan Malmö Konstmuseum, Åbo konstmuseum (Konstföreningen i Åbo) och Estlands konstmuseer (KUMU Konstmuseum) i Tallinn. De tre museerna har fått ett projektstöd på 200000 euro för sitt tvååriga projekt Museums in Motion. Inom ramen för projektet, som kom till på initiativ av Åbo konstmuseum, presenterar museerna utställningar med verk ur respektive samling hos varandra.

Tre utställningar har satts samman;

• Finsk Guldålderskonst ur Åbo konstmuseums samling
  • Under de Röda Fanorna - Konst från Stalins tid ur Estlands konstmuseers samling
  • I Love Malmö - Nordisk Samtidskonst ur Malmö Konstmuseums samling

I Malmö öppnar utställningen Under de Röda Fanorna - Konst från Stalins tid ur Estlands konstmuseers samling den 30 november och visas fram till den 25 januari 2009. Utställningen visades under sommaren 2008 på Åbo konstmuseum.

Utöver utställningar och publikationer producerar projektet också en serie seminarier och workshops samt främja informationsutbyte mellan fackfolk i konstmuseibranschen. Stödet från Europeiska kommissionen gör det möjligt att genomföra ett samarbete på bred basis mellan museerna.

Museums in Motion genomförs med ekonomiskt stöd från Europeiska kommissionen. För uppgifterna i detta meddelande ansvarar endast upphovsmannen. Europeiska kommissionen tar inget ansvar för hur dessa uppgifter kan komma att användas.

För mer information var god kontakta:

Göran Christenson, museichef Malmö Konstmuseum, 040-344407, goran.christenson@malmo.se

Kari Immonen, museichef Åbo konstmuseum, +358-2-2627 099, mailto:kari.immonen@turuntaidemuseo.fi

Sirje Helme, museichef KUMU konstmuseum, sirje.helme@ekm.ee, tel: +372 602 6004

Malmö Konstmuseum

Malmöhusvägen, Box 406, SE-201 24 Malmö Tel. +46-(0)341000(vx) Fax +46-(0)40-124097

E-post: malmokonstmuseum@malmo.se Websida: www.malmo.se/konstmuseum