Från vänster: Roko Kursar, funktionsstödsnämndens ordförande, Natalie Eneke, pristagare, Rickard Lundqvist, Eleonoras pappa och Emma Aldin, Eleonoras mamma

Natalie Eneke är årets mottagare av Eleonorapriset

Det var en stolt och rörd Natalie Eneke som tidigare idag tog emot Eleonorapriset till minne av Eleonora Aldin under en ceremoni i Rådhuset i Malmö. Hon får priset för sitt engagemang för barn och ungdomars rättigheter och möjligheter att vara en självklar del av samhället.

– Jag är otroligt tacksam och stolt. Framförallt över att få vara Eltons mamma. Utan honom, min ständiga följeslagare och den riktiga kämpen, så skulle jag förmodligen inte ta emot detta pris och definitivt inte ha lika roligt längs vägen till målet om bland annat lekplatser för alla, säger Natalie Eneke.

Elton fick en hjärnskada i förlossningen, vilket ledde till funktionsnedsättningar som bland annat gör att han har svårare att röra sig och sitta upprätt. Redan efter förlossningen för fem år sedan, när familjen blev kvar på sjukhuset, letade Natalie efter andra som befann sig i en liknande situation och hittade då ett blogginlägg om Eleonora.

– Är det något pris som man ska vinna så är det ju Eleonorapriset - uppkallat efter en sann superhjälte! Jag tänkte ’vilken flicka, vilka föräldrar och vilken kamp’, säger Natalie Eneke.

I sitt tal säger Eleonoras pappa Rickard Lundqvist att hon motiverade familjer att inte ge upp, hon ingöt hopp och hon visade att alla människor har rätt till liv och överlevnad.

– Vi får aldrig se Eleonora växa upp men hon uträttade ändå så mycket, inte minst ger hon namn åt ett viktigt pris som främjar alla människors lika värde. Sin korta tid på jorden till trots hann Eleonora sätta stora avtryck hos omgivningen. Hon ingav lugn och spred glädje och kärlek, säger Rickard Lundqvist.

Funktionsstödsnämnden, som delar ut priset, anser att Natalie Eneke är en stark ambassadör för barns rätt till en meningsfull fritid. Hennes ihärdiga engagemang för alla barns inkludering och integration är angeläget och inspirerande.

– Natalie Enekes engagemang är en inspiration för oss alla. Tillsammans med sin son Elton bidrar hon till att synliggöra och stärka alla barns rätt till delaktighet i lek på lika villkor och för att Malmö ska bli en mer inkluderande och tillgänglig stad för alla. Natalie är en förebild och välförtjänt vinnare av Eleonorapriset 2021, säger Roko Kursar (L), funktionsstödsnämndens ordförande.

Fakta om Eleonorapriset
I augusti 2019 inrättade funktionsstödsnämnden i Malmö stad ett pris för att hedra och uppmärksamma initiativ som främjar rätten till lika värde och livsmöjligheter för Malmöbor med funktionsnedsättning. Priset gavs namnet ”Eleonorapriset”.

Eleonorapriset är uppkallat efter Eleonora Aldin. Eleonora föddes med en sällsynt genmutation som ledde till omfattande funktionsnedsättningar och vårdbehov. Eleonora dog tre och ett halvt år gammal. Eleonoras föräldrar har varit delaktiga i framtagandet av priset och genom att uppkalla det efter Eleonora uppmärksammas personer med funktionsnedsättningars rätt att leva och uppleva livet precis som alla andra.

För ytterligare information, kontakta:
Natalie Eneke, 072–5186652
Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 073–8567936, ursula.savonius@malmo.se