Lt. Frank P. Albright med flera poserar med Leonardo da Vincis ”Dam med hermelin”, vid dess återkomst till Polen i april 1946. Källa: Wikimedia Commons. Fotograf okänd.

Nazisternas plundring av kulturföremål – utställning på Malmö stadsbibliotek

Utställningen Plundring – början till ett folkmord handlar om nazisternas plundringar av kulturföremål under 1930- och 40-talet. Plundringen blev en del av Förintelsen och var ett sätt att utplåna ett folk genom att beröva dem dess historia, kultur och mänsklighet. Denna plundring berör oss än idag, även i Sverige. Utställningen öppnar 25 september på Malmö stadsbibliotek.

Med föremål, texter och bilder berättar utställningen om en av de största plundringarna av kulturföremål i världshistorien. Mellan 1933 och 1945 stals miljontals konstverk, antikviteter och över 100 miljoner böcker över hela Europa.

Särskilda plundringsenheter sändes ut för att konfiskera de viktigaste och mest värdefulla konstsamlingarna, biblioteken och arkiven. Mästerverk av Rembrandt, Rubens och van Gogh stals men även musikinstrument, smycken, personliga brev, husgeråd, möbler och hela fastigheter.

– Jag är oerhört stolt och glad över att vi kan visa den här utställningen. Den får mig att reflektera över bibliotekens stora ansvar att värna det fria ordet, demokratin och att låta en myriad av kulturer ha en självklar plats i vår verksamhet. Tyvärr är kulturplundring något som vi fortfarande ser hända idag. Därför är det så viktigt att vi minns och påminns om historien för att kunna påverka vår samtid, säger stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson.

Miljontals föremål återkom aldrig till sina ägare efter andra världskriget och förintelseöverlevande och ättlingar kämpar än i dag för rätten till sitt förflutna. Under 2000-talet har museer, institutioner, auktionshus och samlare över hela världen tvingats återlämna tiotusentals plundrade föremål. Även till Sverige fördes tillgångar som tillhörde människor som försvann i Förintelsen. Utställningen tar upp några av dessa fall och visar att även Sverige berörs av denna dimension av Förintelsens historia.

Utställningen bygger på författaren Anders Rydells prisbelönta böcker ”Plundrarna – Hur nazisterna stal Europas konstskatter” (Ordfront, 2013) och ”Boktjuvarna. Jakten på de försvunna biblioteken” (Norstedts, 2015).

Plundring – början på ett folkmord öppnar 25 september och visas till 18 oktober. Måndag 28 september hålls en invigning – enbart för inbjudna på grund av coronapandemin. På invigningen talar kommunalråd Frida Trollmyr och stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson. Utställningen är en del av Öppna Malmö. Under samlingsnamnet Öppna Malmö planeras under åren 2020–2022 utställningar, filmvisningar, konserter, seminarier och utbildningar för att lyfta frågor om demokrati, diskriminering och rasism.

Utställningen är producerad av Forum för levande historia i samarbete med Folkets Hus och Parker.

För ytterligare information kontakta:

Nizar Keblawi, arrangemangskoordinator Biblioteken i Malmö, 0723–70 81 42, nizar.keblawi@malmo.se

Bertil Bäckström, projektledare utställningar Forum för levande historia, 0720–76 66 85, bertil.backstrom@levandehistoria.se

Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se