Nicklas Johansson är ”Årets Öresundare”

Öresundskomiteens utmärkelse "Årets Öresundare" delades onsdagen den 23 januari 2013 ut till Nicklas Johansson vid arrangemangsenheten på gatukontoret i Malmö stad. Nicklas Johansson stod bakom den gränsöverskridande musikfestival, Öresundsfestival, som ägde rum för första gången sommaren 2012.

Utmärkelsen "Årets Öresundare" delades ut på onsdagskvällen vid Öresundskomiteens arrangemang "Nytårskur" på svenska ambassaden i Köpenhamn. Priskommittén som utsett årets pristagare består av Vibeke Storm Rasmussen, ordförande Öresundskomiteen, Pia Kinhult, vice ordförande Öresundskomiteen, Finn Lauritzen, direktör Öresundskomiteen, Lars Dahmén, VD Sydsvenskan och Bo Lidegaard chefredaktör Politiken.

Priskommittén motiverar valet av Nicklas Johansson som ”Årets Öresundare” enligt följande:

"Med sitt engagemang och drivkraft visar Nicklas Johansson att broar minsann kan byggas med musik. I detta fall har Öresundsfestivalen inneburit att en helt ny musikscen såg dagens ljus 2012 och att otaliga människor på båda sidor sundet lärt känna varandra.
Nicklas Johansson är en eldsjäl som i många år jobbat med idén om en svensk/dansk musikfestival. Och tack vare sitt driv har han fått otaliga människor att tillsammans arbeta fram en helt ny musikfestival, där åtta danska och svenska spelställen och klubbar samarbetat.
Han har visat att integration mellan länderna inte alla gånger kräver pappersarbete och byråkrati. En idé och ett personligt engagemang kan många gånger leda mycket långt.
Öresundsfestivalen visar på den stora gemensamma moderna musikscen som finns i regionen, men som aldrig tidigare har presenterats samlat för en publik. Tack vare Nicklas Johansson kan publiken ta del av band inom pop och rock, urban, hiphop till elektronisk, jazz och world music. Festivalen visar konkret hur stor musikscenen är i Öresund och hur viktigt det är att vi fortsätter att arbeta med ”Öresund”. Två länder, en region."

Pristagaren Nicklas Johansson säger i en kommentar:
- Jag är väldigt stolt och glad över att Öresundskomiteen har valt mig till "Årets Öresundare". Det är ett stort erkännande av det arbete som lagts ner med att göra Öresundsfestival, och det ger både kraft och energi till arbetet med kommande arrangemang.

- Jag vill gratulera Nicklas till en otroligt fin utmärkelse. Hans stora engagemang för musiken i Öresundsregionen har med det här priset fått den uppmärksamhet det förtjänar. Den här utmärkelsen är ett bevis på att musiken bygger broar som förenar människor!, säger Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:
Nicklas Johansson, ”Årets Öresundare” 2012, projektledare, arrangemangsenheten, Gatukontoret, Malmö stad, tfn: 0709-34 12 64
Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande, Malmö stad, tfn: 040-34 10 02
Finn Lauritzen, direktör Öresundskomiteen, tfn: +45 33268910, +45 20440325.

FAKTA ”Årets Öresundare”:
Utmärkelsen ”Årets Öresundare” delas årligen ut av Öresundskomiteen till en eller flera personer som särskilt främjat integrationen i Öresundsregionen under det gångna året. Priset består av en stol formgiven av Josef Lindh.
”Årets Öresundare” har delats ut två gånger tidigare. 2010 delades stolen ut till Sven Landelius och Colin Carlile. Kvällspostens ledarskribent Peter J. Ohlsson fick priset 2011.