Nordisk Panorama - stor filmfestival i Malmö

Nordens största kort- och dokumentärfilmfestival äger rum i Malmö mellan den 26 september och den 1 oktober. Malmöbor får möjlighet att välja mellan 150 filmer av det bästa just nu inom nordisk kort- och dokumentärfilm, besöka seminarier, klubbar med livemusik och mycket annat. Flera av festivalens filmer har sin världspremiär i Malmö.

Nordisk Panorama 5 Cities Film Festival, som festivalen egentligen heter, är en årlig nordisk filmfestival för kort- och dokumentärfilm som turnerar mellan fem nordiska städer: Bergen, Århus, Oulu, Reykjavik och Malmö. Festivalen är ett samarrangemang mellan Malmö stad, Filmkontakt Nord och Film i Skåne.

Till festivalen bjuds film- och TV-bolag, producenter och branschfolk in från hela Europa. Totalt brukar festivalen ha en tillrest publik på mer än 500 personer.

Förra gången Malmö stod som värd var 2003. Då blev det en publiksuccé och det kom mycket folk till visningarna, skolbion och hela programmet. Utbudet är stort - det finns något för både barn, unga och vuxna. Visningarna, som så gott som alla även inkluderar möte med inbjudna regissörer, sker på Biograf Spegeln, Panora, Filmstaden och Palladium. Program ges också på Malmö Konsthall, Victoriateatern med flera platser. Film från förr visas i samarbete med Malmö Museer i serien Här & Då - en tidsresa med dokumentärfilm från Malmö i stadsrummet på Stortorget, Västra Hamnen och i Folkets Park.

Flera av festivalens filmer får världspremiär under Nordisk Panorama. En sådan film är Long Distance Love av de Malmöbaserade filmarna Elin Jönsson och Magnus Gertten. Ett antal kortfilmer från filmfestivalen i Cannes visas också, bland andra Johannes Nyholms filmer om Dockpojken. Från den internationella arenan kommer dokumentärfilmdrottningen Kim Longinotto som har förhandspremiär på sin nya film Hold Me Tight, Let Me Go (sv titel: Håll mig hårt, låt mig gå).

Under Nordisk Panorama delas även flera filmpris ut; 74 filmer deltar i tävling. Regissörerna till de filmer som är uttagna till tävlan är inbjudna och festivalens prisceremoni, som äger rum tisdagen den 30 september med stor galafest på Moriskan i Folkets Park.

Malmö stad har gått in med 900000 kronor till festivalen som har en budget om totalt ca 4 miljoner kronor.

För mer information, se www.nordiskpanorama.com eller kontakta kultursekreterare Ann Körling på Malmö Kulturstöd, tel 040-34 48 58 eller festivaldirektör Lisa Nyed på Nordisk Panorama tel 0708-14 41 81.