Nu satsar Stadsbiblioteket på ett nytt barnbibliotek

Stadsbiblioteket står inför flera ombyggnationer under kommande år. Det största ombyggnadsprojektet är ett helt nytt Barnbibliotek som beräknas stå klart till halvårsskiftet 2015.

Det är hög tid att möta de mindre barnens behov av ett mer modernt, välkomnande och inspirerande barnbibliotek, säger stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson.

Barn är en prioriterad grupp för Stadsbiblioteket. I juni 2012 invigdes Balagan, en helt ny miljö för 9-12-åringar. Nästa steg i bibliotekets satsning på barnen är Barnbiblioteket som vänder sig till de små barnen 0-8 år. Det ska bli en välkomnande miljö som bjuder in till lustfyllt läsande, utforskande och lärande. Nuvarande barnavdelning är väldigt uppskattad, men det finns mycket att utveckla, menar projektledare Karin Johansson:

- Det är tydligt att vi når begränsade grupper i Malmö när man tittar på våra besökares bakgrund. Vår ambition är att utveckla en barn­verksamhet som är angelägen för ännu fler barn i Malmö.

- En annan viktig del är att öka vår kunskap om hur vi kan arbeta med barn och delaktighet. Barnens egna röster ska få höras och vara vägledande i utvecklingen av verksamheten.

Diskussioner har förts i fokusgrupper med föräldrar och det har gjorts ett stort antal intervjuer både med dem som besöker barnavdelningen ofta och med dem som sällan eller aldrig kommer till
Stadsbiblioteket. Och detta är bara början – Barnbiblioteket ska växa fram i dialog med besökare
och potentiella besökare.

Till sin hjälp i arbetet med att ta fram konceptet för nya Barnbiblioteket har Stadsbiblioteket två designstudenter från masterutbildningen Child Culture Design vid HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk) i Göteborg. Studenterna har valt Barnbiblioteket som objekt för sina examensarbeten och fram till sommaren har de sina arbetsplatser i ett rum på barnavdelningen, så att både besökare och personal kan titta förbi och dela med sig av sina tankar och förslag. Såhär säger de om projektet:

- Det är ett spännande projekt som genomförs på plats, nära brukarna och där man ville satsa på att involvera barnen i processen. Vi kommer att göra vårt bästa för att skapa en bra grund till ett barnbibliotek där barn, vuxna och bibliotekarier kan mötas på ett lekfullt och lärorikt sätt!

- Som barnkulturdesigner och före detta malmöbo är projektet som gjutet för mig! Jag uppskattar att få arbeta med ett projekt som tar barnens perspektiv på allvar och som också tar initiativ till att involvera
barn, vilket faktiskt fortfarande idag är något som många ser förbi.

Andra förändringar på Stadsbiblioteket:
Entrén håller på att göras om och ska bland annat få nya informationsdiskar. En ny servering, med ett större och mer varierat utbud beräknas stå klar i början av 2015. Den nya serveringen byggs i det gamla tidningsrummet och tidningarna flyttas till plan 2 i Slottet i anslutning till tidskrifterna.

För mer information, kontakta:
Torbjörn Nilsson, tel 040 – 660 86 70, torbjorn.nilsson5@malmo.se
Karin Johansson, tel 0768 – 84 69 82, karin.c.johansson@malmo.se