Nu ska Malmös torg bli grönare

Nu ska Malmös torg bli grönare

Malmö är en snabbväxande stad som är tät till ytan. Stadens yta behöver användas på ett klokt sätt för att utveckla en levande och hållbar stad, där olika kvaliteter och intressen kan samsas. Oavsett var du bor ska du i Malmö ha tillgång till natur, grönytor och träd.

Samtidigt finns det idag torg som upplevs som alltför hårdgjorda och att där saknas grönska. Därför har tekniska nämnden på Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalernas initiativ under tisdagen beslutat att tillföra mer grönska på Masttorget och Nobeltorget. De båda torgen kommer att möbleras med temporär grönska – ett hundratal träd ska planteras ut i krukor för att visa hur Malmö stads torg skulle kunna bli betydligt grönare och mer levande än vad de är idag.

Varje år köper Malmö stad in cirka 2 000 träd för plantering. Tanken är att ett antal av träden temporärt ska planteras på Masttorget och Nobeltorget för att senare användas på andra platser i staden. Efter dialog med de boende och fastighetsägarna i området är tanken att de utpekade torgen permanent ska kunna omvandlas till grönare ytor. Förhoppningen är att kunna inspirera till att fler hårdgjorda gator och torg i staden ska kunna omvandlas till grönare platser.

- Genom att plantera ut de här träden temporärt vill vi visa hur fler av Malmös gator och torg skulle kunna bli gröna oaser. Att Malmö blir en grönare stad med fler träd är bra både för Malmöborna, för den biologiska mångfalden och för stadens motståndskraft till klimatförändringar, säger Andréas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

- Malmö behöver fler träd och grönska. Vi vill visa hur centrala platser som Nobeltorget och Masttorget kan blir grönare och trivsammare, samtidigt som vi gynnar klimatet och miljön. En stad med fågelkvitter, surrande bin och frodig natur, är också bättre för invånarna, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

- Malmös torg ska vara inbjudande, trivsamma och tillgängliga mötesplatser för alla Malmöbor. Den temporära placeringen av grönska på Masttorget och Nobeltorget är en del av ett större arbete där staden, tillsammans med boende och näringslivet, ska se hur vi framöver kan tillföra mer liv till områdena, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andréas Schönström nås via Erik Carenholm, pressekreterare (S), 076-851 59 74.

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Karl Philip Nilsson (L) nås på 0709-85 23 20.

(Ärende 10)