Nu startar planeringen av Rosengårds landmärke Culture Casbah

Nu startar planeringen av Rosengårds landmärke Culture Casbah

Nu startar arbetet med landmärket Culture Casbah på allvar. Stadsbyggnadsnämnden bestämde på dagens möte att ge stadsbyggnadskontoret i uppdrag att ta fram en detaljplan för fastigheten som ska rymma byggnaden.

Tankarna kring ett landmärke på Rosengård har funnits länge. År 2013 vann tävlingsförslaget Culture Casbah, ett stadsutvecklingsprojekt med bland annat en hög byggnad som en del. Den byggnad som nu planeras kommer att ligga centralt i området Törnrosen, på Bennets väg. Med sina 16 våningar kommer den att vara synlig på långt håll och även göra det lättare att orientera sig i närområdet. Med närheten till Amiralsgatan blir byggnaden en del av den större utvecklingen inom Amiralsstaden. De nya kvarteren i detta projekt kommer att växa fram under de närmaste 20 åren och ska leda till ökad trygghet, hälsa och delaktighet i hela Rosengård.

En utgångspunkt för uppdraget är att Culture Casbah ska vara en byggnad med många funktioner som upplevs som öppen och tillgänglig. Bottenvåningen kommer att ha publika funktioner, som till exempel butiker eller kaféer. Därmed kommer de att bidra till att göra platsen ännu mer levande. Byggnaden kommer också att innehålla bostäder.

Byggnaden ska uppföras med höga klimatambitioner och få en omsorgsfull gestaltning, både som helhet och i detaljerna. Den ska utgöra en mötesplats för boende i närområdet och även bli en destination för boende i andra delar av Malmö, och på så sätt bidra till en positiv utveckling i Rosengård. Byggnaden kommer att sticka ut och ambitionen är att den ska sätta Rosengård på kartan, men samtidigt kännas som Rosengård.

– Det känns väldigt fint att nu få sjösätta planeringen av den här byggnaden som så många Malmöobor har väntat på och sett fram emot. Vi ger i stadsbyggnadskontoret i uppdrag att ta fram en plan för landmärket Culture Casbah, som kommer att uppföras som en del av det bredare stadsutvecklingsprojektet Amiralsstaden. Detta är början på ett arbete som jag ser ska genomföras i nära dialog med Rosengårdsborna, säger Stefana Hoti (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Vår vision för Malmö är att bygga staden hel och stora satsningar på stadsutveckling är en bärande del av det. I östra Malmö är det här projektet, tillsammans med övriga Amiralsstaden, av stor betydelse för vår vision om att bygga Malmö helt, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Culture Casbah blir inte enbart ett landmärke som definierar Malmös innovativa stadsutveckling, det kommer också att bli en viktig och central mötesplats i hjärtat av Rosengård. Uppdraget som nu tilldelas stadsbyggnadskontoret skapar möjligheter att främja ökad gemenskap, där de nya stadsmiljöerna blir knutpunkter där människor kan samlas, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90