Nu utökas samverkan mellan Föreningen Idrott för handikappade (FIFH) och Malmö stad

På dagens funktionsstödsnämnd beslutades att inleda ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Föreningen Idrott för handikappade (FIFH). FIFH är en ideell förening och parasportsorganisation som ger personer med funktionsvariationer möjlighet till rehabilitering och ökad livskvalitet genom regelbundna idrottsövningar, såväl träning som tävling.

Förvaltningen har redan idag, via hjälpmedelscentrum, en etablerad samverkan med föreningen som möjliggjorts med hjälp av finansiering från bland annat Region Skåne, som även finansierat FIFHs verksamhet Rullstolsakademin. Denna finansiering har upphört. För att kunna fortsätta erbjuda det stöd som samverkan och Rullstolsakademin inneburit ingår nämnden nu en överenskommelse om IOP med FIFH där funktionsstödsnämnden bidrar med 1 125 400 kronor för perioden 2022-01-01 till 2023-12-31.

Utöver att säkra finansieringen för rullstolsakademin ingår även inom ramen för partnerskapet ytterligare fyra insatser; utbildning till förskrivare av hjälpmedel, brukarperspektivutbildning, grupp/individträning för brukare, stöd i utprovning av hjälpmedel.

Insatserna är baserade på behovsanalys och dialog med FIFH som visat att både Rullstolsakademin och utbildningen till förskrivare under årens lopp fyllt en viktig funktion för de båda förvaltningarnas interna kvalitetsarbete och för de Malmöbor som förvaltningarna ska ge stöd, omsorg och service till. Dessutom framkom behovet av brukarperspektivutbildning till fler grupper av medarbetare på Funktionsstödsförvaltningen samt möjlighet till friskvård och träning för vissa av förvaltningens målgrupper som har behov av en anpassad träningsmiljö, framför allt personer med AST (autismspektrumtillstånd).

Partnerskapet är en del av Malmö stads utvecklingsarbete för att bidra till Malmöbornas självständighet och delaktighet. Avtalet går även i linje med Funktionsstödsförvaltningens hälsofrämjande arbete som syftar till att skapa förutsättningar för jämlik hälsa för personer med funktionsvariationer.

-  Det känns väldigt bra att Malmö Stad och Funktionsstödsnämnden värdesätter den upplevelsebaserade kunskap FIFH besitter. Partnerskapet ger också FIFH en trygghet och framförhållning att fortsätta detta viktiga arbete, säger Peter Nilsson, FIFH Malmö controller

-  Det glädjer mig att vi nu stärker vårt samarbete och tillsammans med FIFH Malmö arbetar fram en plattform som stärker Malmöbors självständighet, bidrar till meningsfull fritid och förstärker brukarperspektivet. Nu tar Malmö ytterligare ett kliv i riktning mot att bli möjligheternas stad för alla Malmöbor, oavsett funktionsvariation, säger Roko Kursar(L), funktionsstödsnämndens ordförande.

-  Med ett idéburet offentligt partnerskap ser vi till att stärka och ge långsiktigt stöd åt FIFH. Det är till nytta för Malmöborna och kan på sikt leda till ökad självständighet och bättre livskvalitet, säger Bengt Persson (S), funktionsstödsnämndens 1e vice ordförande.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Nilsson nås på 0733-31 99 83, peter.nilsson@fifh.com

Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36, ursula.savonius@malmo.se

Bengt Persson nås på 0703-557407