Ny bok från Varvshistoriska föreningen i Malmö: Kockums marina fartyg

Ny bok från Varvshistoriska föreningen i Malmö: Kockums marina fartyg

De marina fartygen på Kockums blev tidigt (1875) en viktig del i företagets totala verksamhet. Produktionen, och senare också konstruktionen, av marinfartyg skapade genom sina tekniksprång, innovationer och ständiga förbättringar ett flexiblare och kunskapsrikare varv, vilket även blev till stor glädje och nytta för Kockums verkliga basproduktion vid den tiden – de civila fartygen. Av dessa och många andra skäl, startade varvshistoriska föreningen i Malmö för tre år sedan en studiecirkel, med den fromma förhoppningen, ”att medlemmarna/cirkeldeltagarna utöver att redogöra för själva marinfartygen, skulle komma ihåg, skriva ned och berätta om vilka arbetsmetoder och teknikförbättringar som präglade deras respektive arbetsplatser inom den marina sektorn på företaget Kockums.” Resultatet blev mer än bara prydligt och nyttigt. Samtidigt som allt fler blanka papper fylldes med friska och självupplevda berättelser om arbetslivet på jagare, motortorpedbåtar och ubåtar, i dockor, verkstäder, bäddar och på kontor, uppenbarade sig den nakna sanningen. En industrihistorisk ”så-gick-det-till-skatt” kan faktiskt räddas åt återvärlden. Producerad och utgiven av Varvshistoriska öreningen i Malmö i samarbete med Malmö stadsarkiv. Ytterligare info: Stebbe Buzancic zdeslav.buzancic@malmo.se •040-10 53 12 Utgivningsår: 2008 Omfång: 263 sidor. ISBN 978-91-977410-0-2