Ny LSS-plan i Malmö

Nu har Malmö stad fått en ny LSS-plan (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Den godkändes av kommunfullmäktige i maj i år. Planen har ett tydligt brukarperspektiv – det är de personer som tar emot kommunens stöd och service som ska styra hur insatserna utformas. Målsättningen är att personer med funktionsnedsättning ska leva ett självständigt och delaktigt liv i samhället.

- Med den här planen vill vi utveckla och kvalitetssäkra LSS-verksamheten i Malmö., säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, socialkommunalråd(S). Den enskildes självbestämmande, inflytande och delaktighet ur ett livslångt perspektiv är grunden. Olika personer har olika behov och behoven förändras, menar Katrin Stjernfeldt Jammeh.

För att kunna sätta individens önskemål i fokus är det viktigt att Malmö stads olika LSS-verksamheter samverkar och utvecklas tillsammans. Därför kommer stadskontoret i höst informera och utbilda berörda medarbetare i Malmö stad om den nya LSS-planen.

- Personalen spelar en avgörande roll för kvaliteten inom LSS, fortsätter Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det finns lång och värdefull arbetslivserfarenhet bland många medarbetare som ska tas tillvara men vi måste fortsätta med kompetenshöjande insatser och bemötande och den enskildes rätt måste stå i centrum.

Stadskontoret kommer att göra en omfattande kvalitetsuppföljning av LSS-verksamheterna, där brukarna får ge sin bild av hur de upplever sin vardag.

För mer information kontakta Petra Björne, e-post petra.bjorne@malmo.se, telefon: 040-34 11 66.