​Ny travbana i Elisedal när Jägersro blir bostadsområde

​Ny travbana i Elisedal när Jägersro blir bostadsområde

I framtiden ska Jägersro travbana bli ett helt nytt stadsområde i Malmö med 3400 bostäder, skola och förskolor, kontor och grönområden. Därför planeras det nu för nya travbanor i Elisedal i östra Malmö. På torsdagen gav stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att påbörja arbetet som ska resultera i en helt ny travanläggning.

Planen är att bygga en modern travanläggning med banor och stall samt publikanläggning och parkering på tomten som angränsar till Amiralsgatan, Elisedalsvägen och Travbanestigen. Andra verksamheter som kan komma att bli aktuella på området i framtiden är galoppbana, travskola och anläggningar för arrangemang med hästar.

I anslutning till den kommande travbanan byggs just nu Malmö civila ryttarförenings nya ridhus som ska stå klart i december 2020.

– Nu ser vi till att bygga en ny, modern travbana och samtidigt ge rätt förutsättningar för att göra Jägersro travbana till ett framtida bostadsområde. Malmö är en stad känd för sina många ridsportsatsningar och det är glädjande att kunna tillmötesgå den efterfrågan som finns parallellt med att staden växer och utvecklas, säger Sofia Hedén (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Det är kul att vara politiker i en stad som tar ridsporten på allvar. Med den nya travbanan skapar vi förutsättningar för ridsporten att ha en framstående roll i Malmös idrottsliv också i framtiden. Samtidigt skapas goda förutsättningar för framtida boende i det här spännande området, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

Sofia Hedén, 0703-56 41 68

Lars Hellström, 0768-20 70 80