Kejsarträd, Paulownia fortunei ’Minfast’. Foto Drago Prvulovic

Nya träd i Malmö

Många nya sorters träd har dykt upp i Malmö, sorter som många inte känner igen. Och det står också olika sorters träd blandat i alléer längs vissa gator istället för de traditionella ensartade alléerna. Det är ett led i Malmös mål med att bygga en grön stad. Sedan 80-talet har Malmö förlorat cirka 40 000 almar i almsjukan. För att inte hamna i samma situation igen, då en aggressiv sjukdom eller skadegörare slår ut en hel trädart så har stadens återplanteringsstrategi varit att åstadkomma en större artdiversitet.

Många av våra almar har ersatts med andra inhemska träd i våra parker men i den hårdgjorda innerstaden, på torg och längs gator, lämpar sig inte inhemska arter, i de torra och varma miljöerna. Tänk hur det ser ut i en bokskog; träden växer i djup mylla och luften är sval. Så ser inte miljön ut i den hårdgjorda innerstaden. Tursamt nog så bor vi i en del av Sverige med gynnsamt klimat som gör att vi kan använda värme- och torktåliga arter som normalt återfinns i andra delar av världen, till exempel i södra Europa, Asien och Nordamerika.

Stor artdiversitet bland vårt trädbestånd gör det inte bara mindre sårbara vid sjukdoms- och skadedjursangrepp, utan är också positivt ur ett ekosystemsperspektiv. Pollinerande insekter får till exempel ett större smörgåsbord att festa loss på. eftersom många av de mer exotiska arterna har en senare blomning än de inhemska och därmed finns det blommor att suga nektar från under en större del av sommaren.

Träd som klimatväktare
Träd i stadsmiljö behövs inte bara för att människor upplever det som vackert eller för att förse våra insekter och fåglar med föda utan också för att säkra vår stad mot klimatförändringar. Träd skyddar mot kraftiga värmeböljor genom att sänka temperaturen, de absorberar stora mängder regnvatten och de fungerar som luft- och bullerfilter. Men för att erhålla dessa miljönyttor så krävs stora livskraftiga träd och då är det återigen de exotiska träden som vi måste snegla på; träd som kan stå i torra och varma innerstadsmiljöer och ändå orka göra sitt jobb som klimatväktare. Träd som håller sig gröna och friska hela sommarsäsongen och som inte börjar bli bruna och tappa blad redan efter midsommar på grund av uteblivet regn under ett par veckor.

Många nya träd i Malmö
För att öka den biologiska mångfalden bland våra stadsträd så har gatukontoret i Malmö ett internt mål att vi ska uppnå 1000 taxa, det vill säga 1000 olika arter och sorter. Vi har i dagsläget cirka 700 taxa, vilket är väldigt bra. Men fortfarande är tyngdpunkten på ett fåtal arter, som pil och oxel, och för stor andel träd som inte lämpar sig för varma och torra stadsmiljöer, som till exempel parklind, fågelbär och skogslönn. I år har vi satt cirka 50 nya arter och sorter runt om i Malmö.

Under 2017 har Malmö stad fått ett generöst bidrag från Malmö Förskönings- och planteringsförening till trädplanteringar i innerstaden, vilket har bidragit till att vi har kunnat fördubbla antalet träd som planterats.

Exempel på nya träd som planterats i innerstaden i år är:

• Papegojbuske, Parrotia persica ’Bella’ på Upplandsplan
  • Pagodträd, Styphnolobium japonica ’Halka’, i korsningen Amiralsgatan/Spånehusvägen och i korsningen Ö. Rönneholmsvägen/Carl Herslowsgatan
  • Ginkgo, Ginkgo biloba ’Fastigiata Blagon’, kinesträd, Koelreuteria paniculata ’Rosseels’ och amerikansk pelarek, Quercus x warei 'Long' (REGAL PRINCE) på Bergsgatan/S. Förstadsgatan
  • Japansk zelkova, Zelkova serrata ’Flekova’ längs Norra Vallgatan (mittemot Malmö Live) och rödbladig persikomandel Prunus x persicoides 'Spring Glow' på Bastion Älvsborg.
  • Ginkgo, Ginkgo biloba ’Tremonia’ och korstörne, Gleditsia triacanthos ’Street Keeper’ på Spångatan

Under 2018 planerar Malmö gatukontor att plantera mer träd på bland annat Möllevången. Planen är att sätta bland annat kejsarträd, Paulownia fortunei ’Minfast’, prickhagtorn, Crataegues punctata ’Ohio Pioneer’ och purpurkatalpa, Catalpa x erubescens ’Purpurea’.

Kontakt
Caroline Larsson, landskapsarkitekt, gatukontoret, Malmö stad, caroline.larsson@malmo.se, 0709-341303

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, gatukontoret, Malmö stad, birgitta.hjertberg@malmo.se, 0709-341411