Snödroppar i Slottsträdgården

Nyheter från Slottsträdgården

Nytt år, ny odlingssäsong, nya koncept och ny anläggningsansvarig så ser nyheterna för Slottsträdgården ut i korthet.
På Slottsträdgården finns något för alla, för odlingskunniga och nybörjare, eller för den som bara vill njuta av vackra upplevelser eller ta en picknick med vänner på ängen. Slottsträdgårdens motto är Folkbildning och inspiration, och på det temat har nya anläggningsansvariga, Lina Hirsch, tagit fram två nya koncept, ”Bästa baljväxterna” och ”Grow-along”.

Ny anläggningsansvarig är Lina Hirsch

Lina har jobbat som trädgårdsingenjör i Slottsträdgården sedan 2017. Lina vill jobba med visionen att alla Malmöbor ska känna till Slottsträdgården, vad platsen erbjuder och känna sig välkomna här. Med ny anläggningsansvarig kommer en del av trädgården fortsätta vidareutvecklas medan andra delar blir helt nya.

- Slottsträdgården kommer att få sin första kristallkrona. Skämt åsido, den kommer men när och var blir en överraskning, berättar Lina.

I trädgården kommer arbetet med att aktivera och utveckla den och även renovera olika delar fortsätta. Utvecklingsarbetet bygger på hur besökarna använder platsen och i höst kommer en av tematrädgårdarna göras om. Den nya trädgården kommer att innehålla flera sittplatser och komplettera trädgården med en del inslag som Lina har saknat tidigare. Lina vill också målgruppsanpassa delar av tematrädgården.

Grow-along – kom igång med odling

Många människor har under pandemin blivit mer intresserade av att odla, men är osäkra på hur de ska göra. Det är här ”grow-along” kommer in. I korta instruktionsfilmer får de nya odlarna hjälp genom odlingssäsongen, med steg för steg tips, på sociala medier och trädgårdens hemsida. Tanken med en grow-along är också att deltagarna kan dela med sig av sin kunskap och hjälpas åt med de utmaningar som kommer under säsongen, genom sociala media. På instagram kommer hashtag #GrowAlongSlottsträdgården användas. I morgon, onsdag 15 mars, släpper vi vår första grow-along vid lunch.

-Vi peppar och inspirerar varandra, för att alla ska få en riktigt rolig och lärorik odlingssäsong, säger Lina.

Bästa baljväxterna, det andra nya konceptet

I Sverige har vi en lång historia av att odla baljväxter, vilket är en viktig källa till protein, och vi har ett spännande urval av kulturarvssorter som passar bra i vårt klimat. Genom en festival, en utställning, vill Slottsträdgården visa upp några av de fantastiska baljväxterna vi kan odla och visa på den stora variationen som finns bland baljväxterna. Bästa baljväxterna blir temat för Grow-along konceptet och det kommer att knytas fler aktiviteter till festivalen under året.
Det blir också tydligare för varje år att det är bråttom att minska för påverkan på klimatet och ett sätt är att minska importen av mat och äta mer växtbaserade produkter

Ljudguider

Det finns det 13 ljudguidningar som är uppdelade på olika teman och områden och där den som lyssnar guidas av Slottsträdgårdens erfarna medarbetare och av gästande trädgårdspersonligheter. Med ljudguidningarna kan besökarna själva välja när och vad de vill höra mer om av det som finns i Slottsträdgårdens. Guiderna näs via QR-kod eller direkt från hemsidan.

Välkomna till en ny säsong på Slottsträdgården!

Kontakt:
Lina Hirsch, anläggningsansvarig trädgårdsingenjör på Slottsträdgården, 0762-527378 lina.hirsch@malmo.se

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0709-341411,
birgitta.hjertberg@malmo.se