Ola Selmén underhåller på invigningen av fågellekplatsen

Nykläckt temalekplats i Tygelsjö

Nu är temalekplatsen i Tygelsjö naturområde färdig och det vill vi fira. På fredag den 2 december är det barnens egen dag på lekplatsen. Då bjuds våra unga VIP-gäster in från förskolor och skola i Tygelsjö. Temat för lekplatsen är fåglar.

Pressen hälsas välkomna till fågellekplatsen på fredag den 2 december klockan 9.30-10.30.

Dagen firas med fartfylld underhållning av Ola Selmén och Pontus Stenkvist. Mats Wirén, gatukontorets ekolog, berättar om fåglar och svarar på kluriga fågelfrågor från barnen.

På lekplatsen får barnen flyga i linbanan, klättra in i nästet och lägga ett ägg, krypa in i en holk, gunga i en fågelgunga, hoppa på studsmattor som låter som fågelpip. Kort sagt får barnen flytta in i fåglarnas värld en stund.

Invigning för allmänheten
På lördag den 3 december klockan 10-12 är det invigning för allmänheten. Många av barnen kommer säkert tillbaka då med syskon och föräldrar för att leka vidare. Då blir det invigning, underhållning med Ola Selmén och Pontus Stenkvist, tipsrunda, ornitolog Arne Mattsson är på plats och svarar på frågor om fåglar och så klart lek och bus.

Fågellekplatsen är Tygelsjös första temalekplats. Den ligger nära Pilbäcksskolan vid Ängsövägen.

Karin Larsson, projektledare, gatukontoret, Malmö stad, 0709-341302.
Birgitta Hjertberg, kommunikatör, gatukontoret, Malmö stad, 0709-341411.

Fastighets- och gatukontoret: Birgitta Hjertberg

Kommunikatör Naturreservat och naturområden. Malmö stads blomsterprogram. "Framtidens kuststad", Havets dag och andra strandstädningsprojekt. 040-341411