Visionsbild över det nya kvarteret i Kryddgården. Illustration: Mima arkitekter

​Nytt bostadskvarter byggs i Rosengård

Längs von Lingens väg i området Kryddgården i nordöstra Rosengård planeras för ett helt nytt kvarter med 180 nya lägenheter, verksamhetslokaler och en möjlig förskola. En ny detaljplan klubbades av stadsbyggnadskontoret på onsdagen.

Kryddgården uppfördes mellan 1969 och 1971 med 1450 lägenheter. Idag är Rosengård en av Malmös mer trångbodda stadsdelar, som även skulle må bra av mer handel, närservice och fler arbetsplatser. I den nya detaljplanen föreslås ett bostadskvarter i fem till sex våningar med verksamhetslokaler i bottenplan vid den så kallade Kinesiska muren, numera ett studentboende. Planen skapar även möjlighet att inrymma en förskola för uppskattningsvis 40–50 barn i en befintlig byggnad.

Rosengård är byggt enligt 1960-talets ideal om trafikseparering, men von Lingens väg med grässlänter längs kanterna och utan trottoar kan idag upplevas som otillgänglig och otrygg. I den nya detaljplanen föreslås bilvägen minska i bredd från 13 meter till 7, till förmån för en gång- och cykelbana, trädplantering och parkeringsfickor. Ett souterränghus i backen längs von Lingens väg ansluter både till gatan och till grönytan på baksidan, och på samma gång knyter ihop och öppnar upp området. Mer folkliv, handel och service ger vägen mer karaktär av en stadsgata.

– Jag är väldigt glad över det ökade intresset att bygga i Rosengård. Här får vi fler boende längs en levande stadsgata med handel, där andra trafikanter än bilister tryggt kan röra sig. Och närheten till den nya tågstationen tror jag glädjer många i det studenttäta området, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Rosengård är på väg att förvandlas och det nya kvarteret i Kryddgården blir en del av en positiv utveckling, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

För mer information kontakta gärna
Märta Stenevi 0732 34 24 82
Sofia Hedén 0703 56 41 68