Öresundshuset summerar Almedalsveckan 2016

Öresundshuset summerar Almedalsveckan 2016

Öresundshuset slog rekord i antalet besök med 6700 jämfört med 6500 under det tidigare rekordåret 2014. Därutöver har drygt 1000 personer följt programpunkterna live via webben. Den digitala närvaron har fört Öresundshuset till topp-5 under Almedalsveckan.

- Almedalen är en viktig och effektiv mötesplats. Det är naturligt för oss att vara där, men arbetet slutar inte när vi åker hem. Vi arbetar löpande med sakfrågorna och följer upp kontakter som togs i Visby. Alla programpunkter har dokumenterats och kan ses via vår YouTube-sida, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö stad.

- Genomslaget visar att Öresundshuset är en väletablerad och känd arena, vilket underlättar för oss att lyfta fram regionens viktigaste sakfrågor. Vårt gemensamma arbete har lett till konkreta framsteg, till exempel löfte om nationell ESS-samordning och besked om stöd för förnybara bränslen, säger Daniel Persson, ställföreträdande utvecklingsdirektör i Region Skåne.

Öresundshuset 2016 i punkter:

• Välbesökt: Rekord i antal besök 6700 (5300), tidigare rekord 6500 år 2014.
  • Betydande digitalt avtryck: Topp-fem på Twitter, #1 under torsdagen.
  • Många nationella beslutsfattare på plats under veckan, t ex ministrarna Ibrahim Baylan, Karolina Skog och Alice Bah Kuhnke och fem statssekreterare.
  • Konkreta framsteg i flera viktiga sakfrågor, t ex löfte om nationell ESS-samordning.
  • Fler seminarier än någonsin tidigare, totalt ett 50-tal arrangemang från söndag till fredag
  • Breddad plattform - fler aktörer har medverkat till att göra huset framgångsrikt.
  • Drygt 1000 personer följde våra sändningar live under veckan.
  • SVT har spelat in två seminarier för sändning på SVT Forum för en bred publik.

För ytterligare information, var god kontakta:

Thomas Nilsson, övergripande presskontakt Öresundshuset samt pressansvarig Region Skåne, 0768-87 08 73, thomas.j.nilsson@skane.se

Nicklas Sjöqvist, presskontakt Malmö stad,0708-17 41 00, nicklas.sjoqvist@malmo.se

Mattias Hennius, presskontakt Helsingborgs stad,0733-61 24 77, mattias.hennius@helsingborg.se

Annika Henning, presskontakt Lunds kommun, 0729-81 63 65, annika.henning@lund.se

#oresundshuset

oresundshuset.nu