Påminnelse pressvisning: Spelar roll på Malmö Museer

Välkomna till pressvisning av Spelar roll idag 9 september kl 10.00.

En högstadieklass från Augustenborgsskolan i Malmö deltar, liksom projektledare Christina Gamstorp och pressekreterare Johan Perwe från Forum för levande historia, som har producerat utställningen.

Plats: Slottsholmen, Malmö Museer

Utställningen Spelar roll
Den 12 september invigs Spelar roll på Malmö Museer. Utställningen lyfter fram betydelsen av ett samhälles normer, hur det går till när normer förskjuts och under vilka omständigheter vi väljer att inte agera.

När hemska saker händer talar vi ofta om offer och förövare. Men många gånger finns också en tredje part, åskådaren. Den som ser men kanske inget säger. Om de agerat annorlunda, vad hade hänt då? Ja, vad spelar åskådaren egentligen för roll? Utställningen undersöker vem åskådaren är och vad som gör det möjligt eller omöjligt att ingripa.

Spelar roll visas 12 september 2010 - 31 januari 2011 på Slottsholmen, Malmö Museer.

- Intendent Jenny Eliasson, Malmö Museer, tel 0709-46 35 14
- Pressekreterare Johan Perwe, Forum för levande historia, 0702–59 38 19.

Pressbilder finns på www.levandehistoria.se/press/pressbilder

Kulturförvaltningen: Louise Andersson