PCB i marken vid Annebergsskolan

PCB i marken vid Annebergsskolan

(Bilden: Gråmarkerade områden stängs av med staket under hösten. Större version)

Höga halter av PCB har hittats i marken på Annebergsskolans skolgård i Hyllie. Delar av skolgården stängs av under höstterminen medan marken saneras.

Arbets- och miljömedicin (AMM) vid Universitetssjukhuset i Lund rekommenderar att barn inte vistas i de områden där marken är förorenad. Hyresvärden Stadsfastigheter sätter upp staket runt dessa delar av skolgården. Staketen är på plats innan skolstarten den 23 augusti.

Skolan har informerat lärare och vårdnadshavare och arbetet med att stänga av skolgården har påbörjats.

Förekomsten av PCB vid Annebergsskolan upptäcktes då Stadsfastigheter gjorde en provtagning av marken inför planerad sanering av husen. Enligt lag ska alla fastigheter som byggts eller renoverats mellan 1956 och 1973 inventeras och eventuellt saneras från PCB. En sådan sanering genomfördes på Annebergsskolan 2003 men PCB finns ofta kvar i miljön på grund av ämnets långa nedbrytningstid.

Miljöförvaltningen och Stadsfastigheter har tillsammans beslutat om att stänga delar av skolgården och sanera dessa. Skolans byggnader och större delen av skolgården påverkas inte. Det är riskfritt att vistas i skolbyggnaderna och utanför de avstängda områdena.

Fakta PCB:

PCB är ett ämne som ständigt omger oss. Det finns i miljön, i maten, i byggnader och i marken. Ämnet är hormonstörande men den akuta giftigheten är ganska låg. Ur hälsosynpunkt är det den sammanlagda PCB-exponeringen under en lång tid som är avgörande när man bedömer riskerna.

Barn och vuxna som vistas inom förorenade markområden får i sig PCB genom att stoppa in jord i munnen, eller genom att jordiga fingrar stoppas i munnen. Man kan också få in jord genom att andas in damm som fastnar i mun och svalg.

För ytterligare information kontakta:

Torbjörn Håkansson
Miljöinspektör, miljöförvaltningen