Pengar till pilotprojekt i kulturlivet

Kulturförvaltningen har fördelat 985 tkr till pilotprojekt inom kulturlivet 2010. Tanken med projektmedlen är att skapa möjligheter för kulturinstitutioner och kulturorganisationer att få prova på att arbeta i nära dialog med brukare och att stimulera till nyfikenhet.

Totalt kom 27 ansökningar till Kulturförvaltningens så kallade stimulansbidrag som utlystes i våras. 15 av ansökningarna kom från Kulturförvaltningens institutioner och 12 ansökningar kom från det fria kulturlivet.  Tolv ansökningar har nu beviljats pengar som ska göras av Expressteatern, Filmcentrum Syd/ARF,  Folkets Bio, Konstfrämjandet, Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum, Malmö Kulturstöd, Malmö Museer och Malmö Stadsteater.

Idén med pilotprojekt som kulturverksamheterna nu får stöd till, är att lära sig förstå mer om processen och förutsättningarna för Malmöbornas delaktighet i kulturlivet. Pilotprojekten är ett sätt att översätta en strategi i praktiken och att skapa möjligheter för verksamheterna att få prova på att arbeta i nära dialog med brukare och att stimulera till nyfikenhet på publiken.

Kriterierna för pilotprojekten är att de ska vara modeller som kan inspirera fler verksamheter. I projekten ska målgrupper vara med och forma innehållet både på idéstadiet, i planeringen och i genomförandet. Därutöver har projekten bedömts utifrån ett övergripande och förvaltningsöverskridande nyttoperspektiv, det vill säga vad som kan vara viktigt för kulturarbetare i Malmös kulturliv att kunna och veta för att möta olika målgruppers behov. Därför har projekt som innebär en test av en arbetsmodell som kan tillämpas i olika sammanhang och verksamheter prioriterats. Detsamma gäller projekt som inhämtar kunskap om målgrupper som idag är svagt representerade bland kulturlivets brukare.

Bakgrund

Under tre år har Kulturförvaltningen arbetat med att långsiktigt utveckla Malmös kulturliv så att det ska angå fler. Arbetet har sin utgångspunkt i kulturnämndens plan för vidgat deltagande, som fastställdes i april 2007.  En central del i planen är att ge Malmöborna möjligheter att inspirera kulturinstitutionerna genom att vara med i utformningen av verksamheterna. För att förankra detta förhållningssätt har ett omfattande arbete genomförts internt i Kulturförvaltningen. Till exempel har det utförts fortbildningar, nätverksbyggande samt arbetats fram tydligare målformuleringar.

Bilaga: Lista på de projekt som fått stimulansbidrag.

För mer information:  t f förvaltningschef Anna Lyrevik, tel 0704-34 48 53 eller informatör Eva Klamméus tel 040-34 48 56.