Pilotprogram mot negativ stress i skolan

Malmö stad skall utarbeta ett pilotprogram för reducering av stressfaktorer i skolan, framför allt med fokus på elever som har svårighet att nå framgång. Medel kommer från Skolverket och uppdraget genomförs i samarbete med forskare från Malmö högskola och flickor från Bellevuegymnasiet i Malmö.

Elever som är särskilt utsatta för stress är elever med skolsvårigheter. Detta är särskilt tydligt när det gäller flickor med kort vistelsetid i Sverige.

Därför har Resurscentrum för mångfaldens skola/FoU-utbildning Malmö stad beviljats medel från Skolverket för att genomföra en studie redan under nästa läsår. Studien avser att skapa en modell för hur man kan motverka stress och därmed underlätta för elevers skolprestationer, särskilt gruppen elever med skolsvårigheter.

- Det är bra att tjejers och killars olika förutsättningar för sin skolgång synliggörs och möts med olika former av insatser, säger Anneli Philipsson (v). Just stress drabbar tjejer extra hårt och leder också till svårigheter i skolan. Det demokratiska arbetssättet, dvs. att programmet och insatserna utarbetas i samarbete med tjejer som är direkt berörda gör arbetet extra angeläget.

- Det är oerhört glädjande att Skolverket beslutat stödja Malmös ansökan om att utarbeta ett pilotprogram för att motverka negativ stress i skolan, säger Agneta Eriksson(s), skolkommunalråd. Det innebär att vi kan fördjupa arbetet med att få mer kunskap om vilka faktorer som påverkar eleverna negativt och därmed finna bättre metoder som kan öka deras möjligheter att lyckas i skolan,

Uppdraget har gått till Meta Cederberg, fil dr Malmö högskola. Meta Cederberg står tillsammans med en forskargrupp från Malmö högskola bakom rapporten "Ungdomars upplevelser av grundskolan i Malmö - röster från elever på IV-program" som nyligen publicerades av Resurscentrum för mångfaldens skola/Fou-utbildning. I den rapporten framkommer att trots att det finns lika många flickor och pojkar på IV-programmen, är andelen flickor med kort vistelsetid i Sverige avsevärt högre än motsvarande andel pojkar. Flickornas skolproblem tycks också till mycket högre grad vara relaterade till stress och otrygghet; de är rädda och otrygga i och på väg till och från skolan, de oroar sig över händelser hemma och i skolan.

Under hösten 2009 kommer programmet att utarbetas i samarbete med flickor från Bellevuegymnasiet. Det ska utgå från hur eleverna beskriver stressupplevelser och de behov som kan identifieras. Även lärare och hälso- och elevvårdande personal ska medverka.

Vårterminen 2010 ska programmet genomföras och utvärderas.

Skolverket har fått i uppdrag att främja jämställdhet. Som en del av arbetet fördelas medel till ett antal huvudmän och skolor för utvecklingsprojekt. Medel delas ut inom sex olika delområden, varav motverkan av skolrelaterad stress är ett.

www.malmo.se/mangfaldiskolan

Tel nr