Plan på 60 nya bostäder i Bunkeflostrand går vidare till samråd. Illustration: AWE projektutveckling Bunkeflostrand.

Rättelse: Plan på 60 nya bostäder i Bunkeflostrand går vidare till samråd

I södra delen av Bunkeflostrand planeras det för cirka 60 nya bostäder när ett befintligt villaområde förtätas. På torsdagens sammanträde beslutade stadsbyggnadsnämnden att skicka detaljplanen på samråd.

Området ligger längs med Strandgårdsvägen i Bunkeflostrand och är idag bebyggt med ett fåtal villor, men är inte planlagt sedan tidigare. Utöver befintliga villor består området av obebyggd mark och en grusväg.

Detaljplanens idé är att utveckla Bunkeflostrand och knyta ihop området med intilliggande kvarter genom bland annat ett parkstråk. Detaljplanen möjliggör för ett mindre flerbostadshus med tre våningar och möjlighet att inreda vinden för bostäder, samt för småhus av olika typer. Antalet hus och höjden på dessa har reglerats för att anpassa den nya bebyggelsen efter den omgivande bebyggelsens skala och täthet.

En naturvärdesinventering visar att det inte finns något objekt med höga naturvärden inom planområdet. Det finns dock ett antal större, välmående träd som bör bevaras, och en del bevarandevärda träd som är små och inte så gamla som bedöms rimligt att kunna flytta. En trädallé kommer också att skyddas.

– Just områden med blandade boendeformer är något som många uppskattar eftersom det passar i livets alla skeden. Genom den här planen kan vi bygga 60 nya bostäder på ett sätt som passar in i området, samtidigt som vi hanterar den byggbara marken i Malmö på ett effektivt sätt och som en ändlig resurs. Det här är ett bra exempel på hur vi kan utveckla staden och samtidigt bygga områden där många vill bo, säger Stefana Hoti (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– När vi bygger Malmö helt är det viktigt att det finns bostäder för Malmöbor i alla livets skeden. Det här området möjliggör för fler småbarnsfamiljer att hitta ett hem i vårt Malmö, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Staden växer så det knakar och det råder hög efterfrågan på blandade boendeformer som passar Malmöbornas varierande behov. Planförslaget som tagits fram möjliggör uppåt 60 nya bostäder med en god utemiljö som främjar lek och rekreation, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Rättelse: I en tidigare version av pressmeddelandet angavs felaktigt att stadsbyggnadsnämnden antagit detaljplanen. Korrekt är att nämnden beslutat att skicka detaljplanen på samråd.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90

Lars Hellström, 0768-20 70 80