Iniativtagaaren till de gula vänskapsbänkarna är Bo Persson.

Pressinbjudan: gula vänskapsbänkar ska få oss att prata mer om psykisk ohälsa och självmord

På söndag den 10 september invigs de tolv gulmålade bänkar som ställts upp på olika håll i Malmö – det är vänskapsbänkar som ska få oss att prata mer om psykisk ohälsa och självmord. Media hälsas välkommen till bänken på Sankt Johannesplan för att träffa några Malmöbor med egna upplevelser av psykisk ohälsa – och hur de funnit en väg tillbaka till livet.

På varje vänskapsbänk finns en liten plakett med texten ”Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst. Att prata kan rädda liv. Våga fråga. Våga berätta.” Där finns också en länk och QR-kod till sidan malmo.se/vänskapsbänkarna, där Malmöbor delar med sig av egna erfarenheter av psykisk ohälsa och vad som fick dem att må bättre.

En av dem är Marie Grundström. Hon berättar tillsammans med sin dotter Moa om hur det var när Moa slutade gå i skolan och till slut inte ville leva längre:

– Det är min övertygelse att om vi vågar öppna upp och prata om vårt mående med varandra kan vi förebygga psykisk ohälsa. Vi bidrar till en tillåtande och accepterande omgivning där vi bryter tabun, okunskap och stigman. Jag och Moa hade blivit så glada om någon utifrån att ha tagit del av vår historia kanske vågar söka hjälp, känner sig mindre ensam i sin situation eller till och med ser ett hopp i det som känns hopplöst.

I Sverige utgör självmord 94 procent av allt dödligt våld och orsakar fem gånger så många dödsfall som trafikolyckor. Ändå är det skambelagt att prata om psykisk ohälsa och många lider i det tysta.

– Det är i mötet med människor som vi med öppenhet kan bryta stigmat kring psykisk ohälsa. Alla delar av samhället behöver växla upp det preventiva arbetet för att aktivt förebygga den ensamhet och tystnad som psykisk ohälsa kan bottna i. Jag uppmanar därför alla Malmöbor att besöka de gula bänkarna – ett samtal kan rädda liv, säger Roko Kursar (L), funktionsstödsnämndens ordförande.

Vad: invigning av de gula vänskapsbänkarna
När: söndag 10 september klockan 13.00
Var: Sankt Johannesplan vid Triangeln
Medverkande: Malmöbor med egna erfarenheter av psykisk ohälsa, funktionsstödsnämndens ordförande Roko Kursar, funktionsstödsförvaltningens direktör Charlotte Widén Odder och fastighets- och gatukontorets direktör Tobias Nilsson.
Kontakt: Susanna Agerius, samordnare för suicidprevention, om vänskapsbänkarna eller Malmö stads arbete med suicidprevention, telefon 0766-354243. Ursula Savonius, politisk sekreterare åt Roko Kursar, telefon 0738-567936

Om bänkarna: Sedan tidigare finns det vänskapsbänkar i bland annat Zimbabwe, Kanada och Helsingborg. Sommaren 2022 tyckte Malmöbon Bosse Persson att det var dags även för Malmö att skaffa vänskapsbänkar och skickade därför in ett Malmöinitiativ till stadens politiker. Funktionsstödsnämnden och tekniska nämnden godkände förslaget och nu står de gulmålade vänskapsbänkarna snart på Malmös gator.