Pressinbjudan: Historisk film på stan under Nordisk Panorama

Under namnet Här & Då visas historisk film på tre platser utomhus i Malmö i samband Nordisk Panorama 5 Cities Film Festival. Västra Hamnen, Folkets Park och Triangeln är de platser där filmerna visas efter mörkrets inbrott mellan fredagen den 26 september och söndagen den 5 oktober. Filmerna är dokumentära och visar episoder ur Malmös historia, och några av dem har aldrig visats offentligt tidigare.

Pressvisning
Ikväll (obs!) 25 september kl. 19.00. Plats: Stora entrén till Folkets Park.

Arrangör: Nordisk Panorama 5 Cities Film Festival tillsammans med Auto Images och Malmö Kulturförvaltning genom Malmö Museer.

På de tre väggarna visas:
Västra hamnen
Kockums i tre partier. Varvet brer ut sig i den växande hamnen 1940. Enorma skaror arbetar, fejar och fixar som vore det tomtens verkstad. Nya skepp byggs och krigsskadade repareras. 1974 står den stora kranen klar, och visas i vinklar från hela Malmö med omnejd. 1987 är spelet över, finansglitteratin viger det sista skeppet och arbetarna lämnar varvet för den allra sista gången.

Triangeln
Högertrafikomläggningen från Limhamn till Heleneholm. En kavalkad av rörliga bilder ur SVT:s arkiv och privata gömmor från Dagen H i Malmö. När högertrafiken infördes i Sverige den 3 september 1967 var Malmö redo en timme innan deadline, fem på morgonen. Hela staden stod på tå för att få korsa gatorna på höger istället för vänster sida. Bilar krockade och cyklister trillade omkull men på det stora hela gick det hur fint som helst. Stadsvyer, ansikten och bilmodeller från en tid som trots allt är väldigt lik vår egen.

Folkets Park
Parken i tre partier. Per Albin Hansson förgyller dagen genom att skriva autografer till lekande barn, damer i hatt och män i kravatt 1940. Stadens hippa garde väntar i jazz- och modstass på Louis Armstrong 1965. Tage Erlander leder demonstrationståget den 1 maj 1967, den radikala svansen får inte komma in i parken. Tre klara minnen från en återupplivad park.

Pressbilder. © Auto Images/Malmö Museer

För mer information om filmvisningarna, kontakta:
- Auto Images, Martin Theander, mobil 0703-75 50 82.
- Malmö Museer, Jenny Eliasson, tel 040 34 43 66, mobil 0709 - 46 35 14

Kulturförvaltningen: Louise Andersson