Fotograf: Ikram Abdulkadir - en av konstnärerna som är med i utställningen

Pressinbjudan: Invigning av utställningen Hela staden är ett monument

Fredagen den 17 juni i Folkets park invigs utställningen Hela staden är ett monument, med ett antal tillfälliga verk. Det kommer bli invigningstal, performance och samtal med konstnärerna till verken På våra gator (2022), UPROOT/DISPLACE (2022), Den vita staden och tornet som föll (2022), Yaan Cuskanaa (2022) samt Glömskans arkiv (2022).

Hela staden är ett monument är en utställning inom ramen för projektet Antirasistiskt Monument. Utställningen består av flera tillfälliga verk av konstnärerna Hanni Kamaly, Arkiv S, Ikram Abdulkadir, Salad Hilowle samt Felicia Mulinari, Athena Farrokhzad och Saga Gärde från Amfi. Verken kommer att finnas och kunna upplevas på olika tider och platser runt om i Malmö under 2022 och våren 2023.

Under invigningen kommer alla konstnärer att berätta om sina verk och dessutom kommer Felicia Mulinari och Saga Gärde från Amfi presentera akt 1 ur Glömskans arkiv (2022-2023). Ikram Abdulkadirs verk Yaan Cuskanaa (2022) kommer kunna upplevas på plats och Hanni Kamaly kommer ha delar av sitt verk UPROOT/DISPLACE (2022) på affischväggen längs Norra Parkgatan. Arkiv S kommer visa kartläggningen som ligger till grund för hans verk På våra gator (2022) och de två följande dagarna, den 18 och 19 juni, klockan 11.00 respektive 14.00 kommer Salad Hilowle ha sina performativa vandringar av verket Den vita staden och tornet som föll (2022) med utgångspunkt vid Margaretapaviljongen i Pildammsparken.

Precis som titeln Hela staden är ett monument avslöjar, öppnar utställningen upp tanken för att närma sig staden som ett monument. Verken utforskar hur rasistiska strukturer påverkar de erfarenheter och minnen som gemensamt skapar en stads berättelser. Det alla verk har gemensamt är att de ställer frågor och säger något viktigt till framtiden. Samtliga verk är skapade specifikt för utställningen och baserade på flera månaders research i och om Malmö.

Konstverken är tänka att bidra med nya perspektiv på hur konst i det offentliga rummet kan se ut och upplevas. När konsten är tillfällig ges konstnärerna möjlighet att arbeta på andra sätt. Det kan också innebära en ny roll för publiken som aktiva medskapare och deltagare i den konstnärliga processen.

Tid och plats

Var: Vänskapstorget i Folkets Park

När: 17 juni klockan 17.00–19.00

17.15 Projektet hälsar välkomna och Frida Trollmyr invigningstalar