Pressinbjudan: Nu tas första spadtaget för Malmös marinpedagogiska center

På torsdag kl11.30 tar Malmös kultur- och fritidskommunalråd (S) Frida Trollmyr det första spadtaget för Malmös marinpedagogiska center. Media är välkommen att delta.

Projektet började 2007 och har involverat flera olika förvaltningar inom Malmö stad.

- Efter en nästan tio år lång resa är det äntligen dags att sätta spaden i jorden och börja bygga. Det nya huset som ritats av den danska Arkitektbyrån Nord, kommer att bli ett spännande och spektakulärt nytt inslag på Ribersborgsstranden men som ändå kommer att smälta in i miljön tack vare sitt formspråk och färg, berättar Malmös kulturdirektör Elisabeth Lundgren.

Vad? Spadtag för Malmös marinpedagogiska center

När? 27 okt kl11.30

Var? Ribersborgsstranden vid handikappbadet

Vem? Representanter från kulturförvaltningen, serviceförvaltningen, fritidsförvaltningen, miljöförvaltningen och gatukontoret kommer att finnas på plats. Entreprenören SEA-U Marint Kunskapscenter i Malmö kommer också att närvara.

Vad är det marinpedagogiska centret?

Malmös marinpedagogiska center är en permanent, ekologiskt inriktad vattentemapark på Ribersborgsfältet/stranden. Inriktningen är bland annat öppen verksamhet för allmänheten under sommaren, programlagd pedagogisk verksamhet som riktar sig till skolklasser och särskilda anpassningar för grupper med funktionshindrade besökare som i många fall har svårt att ta sig ut i hav och sjö. Invigningen planeras till slutet på oktober/början november 2017.

För ytterligare information:

Dick Fredholm, Kommunikationschef på kulturförvaltningen, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se