Pressinbjudan: Sexus – en utställning om biologiskt kön på Malmö Museer

Pressinbjudan: Sexus – en utställning om biologiskt kön på Malmö Museer

Varför finns det olika kön? Hur bestäms kön? Och hur många kön finns det egentligen? Har ens alla organismer kön? Dessa frågor besvaras i Malmö Museers högaktuella utställning om biologiskt kön som öppnar den 28 juni 2021.

Pressvisning

• 24 juni kl 9-10. Föranmälan krävs, telefonnr: 072-1514311.

• På pressvisningen deltar utställningsproducent och utställningschef.

Kön kan beskrivas ur olika perspektiv, till exempel juridiskt, socialt och biologiskt. I denna utställning har vi fördjupat oss i den biologiska aspekten av begreppet kön. Vad menar en biolog med ordet? Varför finns det överhuvudtaget biologiskt kön? Har alla organismer kön? Hur många biologiska kön finns det egentligen?

Det juridiska könet är det som anges av M:et eller F:et i våra pass eller av den näst sista siffran i våra personnummer. Alla barn som föds i Sverige tilldelas ett av två juridiska kön. Vissa länder har fler än två juridiska kön. Den sociala aspekten av kön delas ibland upp i könsidentitet och könsuttryck. Könsidentiteten handlar om ditt självupplevda kön, det vill säga hur du själv känner dig. Könsuttryck beskriver hur en person uttrycker sitt kön, till exempel genom klädval, frisyr och kroppspråk.

—Utställningen berättar om biologiskt kön utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv. Vi vill visa vilken otrolig mångfald det finns. Vi har utgått från våra samlingar i vilka vi hittar exempel på både organismer som har kön och de som saknar kön. Det är bara en liten andel av alla världens organismer som har kön och sexuell förökning. Utställningen tar också upp hur kön bestäms på olika sätt i olika organismgrupper. Hos däggdjur är det gener i vår arvsmassa, vårt DNA som styr medan det hos reptiler som till exempel krokodil är omgivningens temperatur, säger Helene Ceplitis, utställningsproducent på Malmö Museer.

Sexus – en utställning om biologiskt kön lyfter viktiga perspektiv kopplat till den pågående debatten om vad kön är. Utställningen ingår i Malmö stads program med aktiviteter under WorldPride och EuroGames. Under augusti kommer Malmö Museer även att erbjuda bland annat visningar av utställningen, stadsvandringar med HBTQi-tema och quiz med Malmöpolisens demokrati-och hatsbrottsgrupp.

—Många blir förvånade över vilken enorm mångfald det finns avseende biologiskt kön i naturen. Det är viktigt för oss som naturmuseum att visa på den mångfalden och att gränserna mellan olika kön inte alltid är så knivskarpa, säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö Museer.

Tid & plats

• Utställningen öppnar den 28 juni 2021 och kommer att visas i minst ett år.
  • Malmö Museer, Slottsholmen, Malmöhusvägen 6

Mer information om utställningen: www.malmo.se/museer