Sonia Delaunay-Terk, Rythme couleur, 1952. Foto: Helene Toresdotter/Malmö Konstmuseum (bilden är beskuren).

Pressinbjudan till Migration: Spår i en konstsamling på Malmö Konstmuseum

Den 11 oktober öppnar utställningen Migration: Spår i en konstsamling på Malmö Konstmuseum. En utställning om exil och migration som visar verk från 1880-talet fram till idag som på olika sätt relaterar till 100 år av migrationshistorier.

En av utställningens utgångspunkter är tiden vid andra världskrigets slut. Platsen är Malmö Museum våren 1945. Tidningarna rapporterade om Röda Korsets vita bussar som hjälpt överlevande att komma till Sverige. Nu inackorderades de på tillfälliga flyktingförläggningar i Malmö – men fler platser behövdes. Museichefen Ernst Fischer beslutade då över en natt att stänga den ordinarie verksamheten till förmån för de nyanlända med hundratals sovplatser. Några av de som bodde på museet var konstnärer och illustratörer som lämnade efter sig teckningar som skildrar livet i koncentrationslägren, några av dessa visas i utställningen tillsammans med Sven X-et Erixons verk som gestaltar flyktingarna inne på museet.

Utställningen skildrar över 100 år av migrationshistorier. Det tidigaste verket i utställningen är från 1881 och skildrar tiden då cirka 1,3 miljoner svenskar emigrerade till Amerika. Från detta följer vi historien fram till idag av konstnärer som levt eller arbetat i exil, eller som har arbetat politiskt med migration som motiv. Klassiker som Gerhard Nordström, Sonia Delaunay-Terk, Peter Weiss och Lotte Laserstein visas sida vid sida med bland annat en grupp 1930-talsmålare från Lettland vars verk inte visats på närmare 50 år. För att binda ihop historien visas även samtida verk som på olika sätt kommenterar bilden av exil och förflyttning i dagens globaliserade värld.

VÄLKOMMEN PÅ PRESSVISNING 10 OKTOBER

Välkommen på pressvisning av Migration: Spår i en konstsamling torsdag den 10 oktober klockan 10.00 på Malmö Konstmuseum. På plats finns konstmuseichef Kirse Junge-Stevnsborg och utställningens curatorer Maria Lind och Cecilia Widenheim.

OSA gärna till Ditte Nielsen på ditte.nielsen@malmo.se senast den 9 oktober.

KORT FAKTA

Utställningen Migration: Spår i en konstsamling har vernissage den 11 oktober och pågår fram till den 23 februari. Utställningen är producerad i samarbete med Tensta konsthall, där den tidigare visats. Utställningens curatorer är Maria Lind och Cecilia Widenheim.

Till utställningen hör ett program med temavisningar, poesi, bokcirkel och workshops.

För frågor om Malmö Konstmuseum kontakta Kirse Junge-Stevnsborg, konstmuseichef, 0732-514998, kirse.junge-stevnsborg@malmo.se

Utskickat av Disa Torbjörnsdottir, kommunikatör Malmö Konstmuseum, 0736-71 18 60, disa.torbjornsdottir@malmo.se