Pressinbjudan: undertecknande av Malmö Commitment

Pressinbjudan: undertecknande av Malmö Commitment

Onsdagen den 11 maj börjar hållbarhetskongressen ICLEI World Congress: The Malmö Summit som pågår mellan 11–13 maj 2022. Under tre dagar samlas mer än 800 borgmästare, ledare och experter från städer och regioner i hela världen för att fortsätta driva det globala och lokala urbana hållbarhetsarbetet.

Höjdpunkten blir lanseringen av Malmö Commitment, ett av kongressens viktigaste åtaganden för att växla upp takten i klimatomställningen och följa upp satsningar inom hållbar utveckling med fokus på jämlikhet och inkludering.  Torsdagen den 12 maj  undertecknar flera städer och regioner Malmö Commitment tillsammans med Malmö stad, bland annat Paris, Frankrike; Santa Fe, Argentina; Manizales, Colombia; Quelimane City, Mozambique, State of Yucatán, Mexiko och Austin, Texas, USA. Media hälsas välkomna till pressträffen.

Datum: 12 maj 2022

Tid: kl. 10.45

Plats: Malmö Live, High live 4

Medverkande:

Frank Cownie, ICLEI GexCom President, Mayor of Des Moines, Iowa, USA

Katrin Stjernfeldt Jammeh, Mayor, City of Malmö, Sweden

Sharon Dijksma, Mayor, City of Utrecht, Netherlands

Föranmälan görs till Malmö stads presstjänst, press@malmo.se eller 040-341150 senast den 11 maj kl. 22.00. Efter pressträffen blir det möjligt att få individuella intervjuer.

Om Malmö Commitment

Deklarationen samlar lokala och regionala myndigheter i hela världen att förbinda sig till förändring och är ett åtagande som ska placera städer och lokala beslutsfattare i centrum för det globala svaret på dagens utmaningar. Malmö Commitment ska driva på och följa upp hållbarhetsarbetet i många olika städer. Den har fokus på jämlikhet och inkludering och bidrar till Malmös långsiktiga arbete med världskongressen och hållbar urban utveckling på både den lokala och den globala arenan. Bakom deklarationen står ICLEI – Local Governments for Sustainabilityoch och Malmö stad.

Tips till media!
På torsdag eftermiddag kommer även deltagarna att få ta del av Malmös hållbarhetsarbete genom studiebesök på bland annat Hyllie, Bo01 och Sege Park. Vill du bevaka det på plats och följa med på studiebesöken kan du höra av dig till press@malmo.se, 040-341150. Mer information om studiebesöken: https://worldcongress.iclei.org/mobile-workshops/