Pressinformation från fritidsnämnden 26 januari

Pressinformation från fritidsnämnden 26 januari

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 26 januari 2023. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Beslut om dialoggrupp

Sedan 2008 kallar fritidsnämnden föreningslivets paraplyorganisationer till Dialoggruppen. Representanter från föreningslivet är Malmö Ideella och Malmö Idrottsföreningars Samorganisation (MISO).

Fritidsnämnden fastställer att Dialoggruppen består av en representant från varje parti i fritidsnämnden samt två (2) representanter vardera från samorganisationerna Malmö Ideella och MISO.

Fritidsnämnden utser Sanna Axelsson (S), Linda Eklund (L), Per Mattsson (MP.), Darko Simic (M), Carlos Gonzalez Ramos (V) och Ola Johansson (SD) att representera fritidsnämnden i Dialoggruppen.

Nämndsbudget 2023

Nämnden har identifierat tre prioriteringar för året: återhämtning efter pandemin, nå nämndens prioriterade målgrupper, fokus på effektiviseringar samt att kommunicera nämndens utbud.

Fritidsnämnden har av kommunfullmäktige tilldelats ett kommunbidrag som uppgår till 641mnkr. I förhållande till 2022 är det en ramutökning med 30 mnkr. Kommunbidrag för 2023 innehåller en effektivisering om 1,6 % (cirka 10,3 mnkr) som kommer att mötas med budgetanpassningar, omdisponeringar samt effektiviseringar.

Nämndsbudget 2023 kompletteras i mars gällande fritidsnämndens bidrag till kommunfullmäktigemålen.

Fritidsnämnden godkänner nämndsbudget 2023 och översänder densamma till kommunstyrelsen.

Internkontrollplan 2023

Intern kontroll är ett kvalitetsarbete med det övergripande syftet att säkerställa att de av kommunfullmäktige fastställda målen uppfylls och att nämnden kan genomföra dess uppdrag.

I fritidsförvaltningens riskanalys för 2023 (bifogad till ärendet) redovisas identifierade och värderade risker. Det framgår vilka av dem som prioriterats för att ta upp i internkontrollplanen för direktåtgärd eller granskning. I planen för 2023 föreslås genomförandet av tre direktåtgärder samt tre granskningar. Därtill kommer tre kommungemensamma granskningsområden som är fastställda av kommunstyrelsen.

Fritidsnämnden godkänner Internkontrollplan 2023

Uppföljning systematiskt arbetsmiljöarbete SAM 2022

Fritidsförvaltningen har på uppdrag av kommunstyrelsen, via stadskontoret, gjort en uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet 2022. Uppföljningen görs årligen, för att säkerställa och kvalitetssäkra det systematiska arbetsmiljöarbetet samt för att ett kontinuerligt förbättringsarbete ska göras.

Fritidsnämnden godkänner uppföljningen av SAM 2022.

Fritidsnämnden skickar uppföljningen till kommunstyrelsen via stadskontoret.

Rapport Granskning av likvärdighet och delaktighet – kultur och fritid för barn och unga, Stadsrevisionen

Revisorskollegiet beslutade att under 2022 granska fritidsnämndens arbete kring likvärdighet och delaktighet i sina verksamheter för barn och unga. Syftet är att bedöma om fritidsnämnden säkerställer likvärdighet och delaktighet i sina verksamheter för barn och unga. Den sammanfattande bedömningen utifrån granskningens syfte är att fritidsnämnden i stora delar säkerställer likvärdighet och delaktighet i sina verksamheter för barn och unga.

Fritidsnämnden ska ge ett sammanfattande yttrande och redovisa åtgärder utifrån granskningens rekommendationer.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återrapportera arbetet i december 2023.

Remiss Granskning av intern kontroll, Stadsrevisionen

Malmö stadsrevision har 2021 granskat den interna kontrollen vid fyra nämnder. Syftet med granskningen är att bedöma om gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, fritidsnämnden, kulturnämnden och överförmyndarnämnden har en tillräcklig styrning och uppföljning av arbetet med intern kontroll och lämnat rekommendationer. Den sammanvägda bedömningen är att fritidsnämnden har en tillräcklig styrning och uppföljning av arbetet med intern kontroll.

Fritidsnämnden godkänner uppföljning av yttrande.

Detaljplan för delar av fastigheterna Hyllie 7:4 och Bunkeflo 10:1 i Hyllievång i Malmö Dp 5759, Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadsnämnden har översänt samrådshandlingar för detaljplan för delar av fastigheterna Hyllie 7:4 och Bunkeflo 10:1 i Hyllievång. Planområdet är beläget i sydvästra Hyllie, väster om den kommande sporthallen i anslutning till Malmö International School. Fritidsförvaltningen har inga synpunkter på planförslaget.

Fritidsnämnden lämnar inga synpunkter avseende detaljplan för delar av fastigheterna Hyllie 7:4 och Bunkeflo 10:1 i Hyllievång (Dp 5759).

Detaljplan för del av fastigheten Kirseberg 31:53 i Sege Industriområde i Malmö Dp 5700

Stadsbyggnadsnämnden har översänt granskningshandlingar för detaljplan för del av fastigheten Kirseberg 31:53 i Sege Industriområde. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utbyggnad av Sege Industriområde i anslutning till Burlövs kommungräns. Detaljplanen syftar även till att bekräfta befintlig verksamhet inom fastigheten. Fritidsförvaltningen har inga synpunkter på planförslaget.

Fritidsförvaltningen har inga synpunkter avseende detaljplan för del av fastigheten Kirseberg 31:53 i Sege Industriområde (Dp 5700).

Detaljplan för fastigheten Husie 172:75 m.fl. i Östra Skrävlinge i Malmö Dp 5760

Stadsbyggnadsnämnden har översänt samrådshandlingar för detaljplan för fastigheten Husie 172:75 m.fl. i Östra Skrävlinge. Detaljplanens syfte är att göra det möjligt att uppföra bostäder och fastställa mark för park och natur. Tillgången till park och grönområden i närområdet är god. Fritidsförvaltningen har inga synpunkter på planförslaget.

Fritidsnämnden har inga synpunkter avseende detaljplan för fastigheten Husie 172:75 m.fl. i Östra Skrävlinge (Dp 5760).

För mer information, kontakta:

Sanna Axelsson (S), fritidsnämndens ordförande,
nås via Bahhar Mohammadi Norén, politisk sekreterare (S), 076-851 59 61