Pressinformation från fritidsnämnden den 12 november

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 12 november 2020. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Remiss Motion av Charlotte Bossen (C) och Anton Sauer (C) angående omvandling av Malmöfestivalen, Stadskontoret

Kommunfullmäktige har erhållit en motion gällande omvandling av Malmöfestivalen. Fritidsnämnden har givits möjlighet att lämna yttrande. Fritidsförvaltningen är positiv till att tekniska nämnden får i uppdrag att utreda hur Malmöfestivalen kan utvecklas.

Fritidsförvaltningen framhåller vikten av att föreningslivet och särskilt de som aktiverar barn och unga ska kunna vara en del av festivalen även i framtiden.

Fritidsnämnden föreslår kommunfullmäktige bifalla motionen.

Remiss Modell för samverkansstöd, Fastighets- och gatukontoret

Tekniska nämnden har utan eget ställningstagande, skickat den av förvaltningen framtagna modellen för samverkansstöd på remiss till Malmö stads nämnder. Modellen handlar om hur Tekniska nämnden kan samverka med andra nämnder för att stimulera, stötta och samordna processer i geografiskt avgränsande områden. Fritidsförvaltningen är positiv till alla initiativ som görs för att nämnder ska samverka och därmed resursoptimera för att möta malmöbornas behov och utvecklingsinitiativ.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Remiss Granskning av hyresbetalningar, Stadsrevisionen

Malmö stadsrevision har genomfört en fördjupad granskning av hälsa-, vård- och omsorgsnämndens, funktionsstödsnämndens och fritidsnämndens hyresbetalningar samt lämnat rekommendationer till nämnden.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Prislista 2021

Fritidsnämnden fastställer prislistan för år 2021.

Fritidsnämnden fastställer hyresnivån för klubbstugor till 375 kronor/kvadratmeter/år.

Eventuella förändringar gällande registreringskategorier i Föreningsstöd 2021 och Fördelningsprinciper 2021 ska även ändras i Prislista 2021.

Utseende av dataskyddsombud

Sedan maj 2018 är stadsjurist Niina Stiber utsedd som dataskyddsombud för fritidsnämnden. Niina Stiber är för närvarande tjänstledig och åter i tjänst i augusti 2021. Under denna period behöver fritidsnämnden utse en ersättare som dataskyddsombud.

Fritidsnämnden utser konsult David Axelsson som dataskyddsombud för fritidsnämndens verksamhetsområde med omedelbart ikraftträdande och till dess att ordinarie dataskyddsombud är i tjänst den 13 augusti 2021.

Fritidsnämnden ger David Axelsson i uppdrag att meddela Datainspektionen om beslutet och dataskyddsombudets kontaktuppgifter.

Nytt namn Föreningscenter Nobel 21

Ett första föreningscenter öppnade under 2019 på Nobelvägen 21. Fritidsförvaltningen övertog hyresavtalet från Arbetsmarknads- och funktionsstödsförvaltningen för att i Malmöandans regi skapa en mötesplats för samarbetet mellan Malmö stad och den idéburna sektorn. Under 2020 har verksamheten startat upp. Med detta beslut får verksamheten ett namn och en invigning ska ske i december 2020.

Fritidsnämnden beslutar att föreningscenter ges namnet Föreningscenter Nobel 21.

Ansökan verksamhetsbidrag, Fotbollsklubbarnas Samorganisation

Fotbollsklubbarnas Samorganisation har under flera år ansökt och beviljats verksamhetsbidrag utanför ordinarie bidragssystem. Samorganisationen har den 9 oktober lämnat in en ansökan om bidrag motsvarande 180 tkr för att kunna ge stöd för att representera fotbollsföreningarna i Malmö. Fritidsförvaltningen föreslår fritidsnämnden att bevilja Fotbollsklubbarnas Samorgani-sation 180 tkr för verksamhetsåret 2021 samt ge uppdrag till förvaltningen att skriva ett avtal med samorganisationen.

Fritidsnämnden beslutar att Fotbollsklubbarnas Samorganisation ska beviljas 180 tkr i verksamhetsbidrag för 2021.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att skriva ett avtal vilket innebär att avtalet ersätter det årliga verksamhetsbidraget.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör