Pressinformation från fritidsnämnden den 15 december

Pressinformation från fritidsnämnden den 15 december

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 15 december 2022. Härfinns handlingarna till samtliga ärenden.

Rättelse Fördelningsprinciper med öppethållande 2023

För att arbetet med tilldelning av tider i idrottsanläggningar till föreningar och övriga kunder ska ske på ett transparent och rättvist sätt upprättas årligen de fördelningsprinciper och det öppethållande som ska gälla. I dialog med föreningslivet har ett antal ändringar gjorts i dokumentet Fördelningsprinciper med öppethållande 2023. Syftet är att förenkla för föreningar/kunder och handläggare att förstå vad som gäller vis schemaläggning av träningstider.

Fritidsnämnden fastställer Fördelningsprinciper med öppethållande 2023 enligt förslag i ärendet.

Prislista 2023

Prislistan för 2023 fastställdes av fritidsnämnden 2022-11-22. Efter att ha upptäckt två fel föreslår fritidsförvaltningen att nämnden godkänner korrigeringar i prislistans första del.

Fritidsnämnden godkänner den korrigerade versionen av prislistans första del (1. Besök anläggning 2023).

Tillträdesförbud

Fritidsnämnden har begärt domstolsprövning avseende åklagarens beslut om att inte utfärda tillträdesförbud för person som avvisats från Hylliebadet till Tingsrätten i Malmö.

Tingsrätten i Malmö har avslagit fritidsnämnden överklagande.

Fritidsnämnden beslutar att inte överklaga Tingsrätten i Malmös beslut.

Fritidsnämndens delegationsordning

Delegationsordningen är fritidsnämndens (”nämndens”) huvudsakliga styrdokument när det kommer till att överlämna beslutsmakt till fritidsförvaltningens (”förvaltningen”) tjänstepersoner samt övriga delegater. Förvaltningen har gjort en översyn av delegationsordningen och föreslår relativt omfattande revideringar.

Det handlar om förändringar av det inledande beskrivande avsnittet, nya kapitelindelningar, uppdaterade hänvisningar till lagstiftningen, ändrade ekonomiska nivåer för vissa delegationsbeslut, ändrade delegater för vissa delegationsbeslut samt vissa delegationsärenden som tas bort respektive läggs till delegationsordningen.

Fritidsnämnden beslutar att anta reviderad delegationsordning enligt förslaget. Den uppdaterade delegationsordningen träder i kraft 2023-01-01.

Återkallande av beställning, Lokstallet 1

Efter beslut i fritidsnämnden har förvaltningen 2018 beställt och skrivet ett hyresavtal med serviceförvaltningen gällande en fritidsgårdslokal i det så kallade ”Lokstallet” i kvarteret Cementen i Limhamn. Efter serviceförvaltningens utredning och senare bedömning av stadsfastigheter har det visat sig att det inte är möjligt att etablera en fritidsgård i fastigheten på grund av alltför omfattande saneringsbehov.

Fritidsnämnden ger fritidsförvaltningen i uppdrag att återta beställningen av en ny fritidsgårdslokal i kvarteret Cementen i Limhamn.

Fritidsnämnden ger fritidsförvaltningen i uppdrag att annullera det tecknade hyresavtalet av lokalen i kvarteret Cementen.

Särskild granskning 2022, BBK Playmaker

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Kontrolldelen omfattar förvaltningens brutna bidragsår 2021-07-01–2022-06-30 och innefattar föreningens bidragsberättigade medlemmar som är Malmöbor i åldern 4–25 år. Följande delar kontrolleras: föreningens ansökan om grundbidrag, årshandlingar, stadgar, medlemsregister, redogörelse för föreningens rutin för att kontrollera begränsat registerutdrag samt föreningens närvarokort i det digitala bidragssystemet Rbok. Handlingarna kontrolleras och jämförs med föreningens ansökan om aktivitetsbidrag, föreningens inskickande medlemsregister och inlämnad ansökan om grundbidrag för föreningen.

Fritidsnämnden fastställer att BBK Playmaker hade 141 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år och för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar BBK Playmaker grundbidrag kontant på totalt 16 074 kr för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden fastställer att BBK Playmaker hade 7 883 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01– 2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar BBK Playmaker 54 109 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Särskild granskning 2022, Ishockeyklubben Pantern

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Föreningen har brutet räkenskapsår och kontrollen avser därför verksamhetsåret 2021-07-01–2022-06-30 och innefattar föreningens bidragsberättigade medlemmar som är Malmöbor i åldern 4–25 år. Följande kontrolleras: föreningens ansökan om grundbidrag, årshandlingar, stadgar, medlemsregister, redogörelse för föreningens rutin för att kontrollera begränsat registerutdrag samt föreningens närvarokort i det digitala bidragssystemet Rbok. Handlingarna kontrolleras och jämförs med föreningens ansökan om aktivitetsbidrag, föreningens inskickande medlemsregister och inlämnad ansökan om grundbidrag för föreningen.

Fritidsnämnden fastställer att Ishockeyklubben Pantern hade 94 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år och för perioden 2021-07-01– 2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Ishockeyklubben Pantern grundbidrag kontant på totalt 10 716 kr för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden fastställer att Ishockeyklubben Pantern hade 3 492 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år under perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Ishockeyklubben Pantern 11 568 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beslutar att Ishockeyklubben Pantern i samband med årsmötet 2023 ska skicka in ett medlemsregister samt resultat- och balansräkning till förvaltningen för verksamhetsåret 2022/2023.

Särskild granskning 2022, Limhamn Hockey

Fritidsnämnden fastställer att Limhamn Hockey hade 265 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år och för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Limhamn Hockey grundbidrag konsulent på totalt 125 894 kr motsvarande 0,5 konsulenttjänst för perioden 2023-01-01–2023-12-31.

Fritidsnämnden fastställer att Limhamn Hockey hade 13 472 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Limhamn Hockey 65 006 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beslutar att Rbok administratören-/erna i Limhamn Hockey ska delta i utbildningen Rbok – bidrag och närvarorapportering senast den 2023-03-31

Särskild granskning 2022, Fair Play Sport Club

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Föreningen har brutet räkenskapsår och kontrollen avses därför verksamhetsåret 2021-07-01–2022-06-30 och innefattar föreningens bidragsberättigade medlemmar som är Malmöbor i åldern 4–25 år. Följande kontrolleras: föreningens ansökan om grundbidrag, årshandlingar, stadgar, medlemsregister, redogörelse för föreningens rutin för att kontrollera begränsat registerutdrag samt föreningens närvarokort i det digitala bidragssystemet Rbok. Handlingarna kontrolleras och jämförs med föreningens ansökan om aktivitetsbidrag, föreningens inskickande medlemsregister och inlämnad ansökan om grundbidrag för föreningen.

Fritidsnämnden fastställer att Fair Play Sport Club hade 330 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Fair Play Sport Club grundbidrag konsulent på totalt 125 894 kr motsvarande 0,5 konsulenttjänst för perioden 2023-01-01–2023-12-31.

Fritidsnämnden fastställer att Fair Play Sport Club hade 5 170 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Fair Play Sport Club 26 401 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Särskild granskning 2022, Malmhaug IBF

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Kontrolldelen omfattar verksamhetsåret 2021/2022 och innefattar föreningens bidragsberättigade medlemmar som är Malmöbor (4–25 år). Följande kontrolleras: föreningens ansökan om grundbidrag, årshandlingar, stadgar, medlemsregister, redogörelse för föreningens rutin för att kontrollera begränsat registerutdrag samt föreningens närvarokort i det digitala bidragssystemet Rbok. Handlingarna kontrolleras och jämförs med föreningens ansökan om aktivitetsbidrag, föreningens inskickande medlemsregister och inlämnad ansökan om grundbidrag för föreningen.

Fritidsnämnden fastställer att Malmhaug IBF hade 295 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Malmhaug IBF grundbidrag kontant 116 559 kr för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden fastställer att Malmhaug IBF hade 12 250 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar Malmhaug IBF 68 687 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Särskild granskning 2022, IF Malmö Redhawks

Fritidsnämnden fastställer att IF Malmö Redhawks hade 261 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar IF Malmö Redhawks grundbidrag konsulent på totalt 125 894 kr motsvarande 0,5 konsulenttjänst för perioden 2023-01-01–2023-12-31.

Fritidsnämnden fastställer att IF Malmö Redhawks hade 13 292 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beviljar IF Malmö Redhawks 66 288 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beslutar att Rbok-administratören-/erna i IF Malmö Redhawks ska delta i utbildningen Rbok – bidrag och närvarorapportering senast den 2023-03-31

Särskild granskning 2022 Hemmaplans Sociala Idrottsförening

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Då föreningen har brutet räkenskapsår omfattar kontrollen föreningens bidragsberättigade medlemmar som är Malmöbor i åldern 4–25 år under verksamhetsåret 2021-07-01–2022-06-30. Följande kontrolleras: föreningens ansökan om grundbidrag, årshandlingar, stadgar, medlemsregister, redogörelse för föreningens rutin för att kontrollera begränsat registerutdrag samt föreningens närvarokort i det digitala bidragssystemet Rbok. Handlingarna kontrolleras och jämförs med föreningens ansökan om aktivitetsbidrag, föreningens inskickande medlemsregister och inlämnad ansökan om grundbidrag för föreningen.

Fritidsnämnden fastställer att Hemmaplans Sociala Idrottsförening hade 71 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år under perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beslutar att Hemmaplans Sociala Idrottsförening blir återbetalningsskyldig 6 156 kr för redan utbetalt grundbidrag för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden fastställer att Hemmaplans Sociala Idrottsförening hade 1 557 deltagartillfällen (motsvarande 43 % av inrapporterade deltagartillfällen) för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beslutar att Hemmaplans Sociala Idrottsförening blir återbetalningsskyldig 9 008 kr för redan utbetalt aktivitetsbidrag vilket motsvarar 57 % av bidraget för perioden 2021-07-01–2022-06-30.

Fritidsnämnden beslutar att Hemmaplans Sociala Idrottsförening i samband med årsmötet 2023 ska skicka in ett medlemsregister samt resultat- och balansräkning till förvaltningen för verksamhetsåret 2022/2023.

Fritidsnämnden beslutar att Hemmaplans Sociala Idrottsförening kvarstår som Registrerad förening med möjlighet att ansöka att bli bidragsberättigad förening.

Fritidsnämnden beslutar att Hemmaplans Sociala Idrottsförening senast 2023-04-30 ska kontakta förvaltningen för att få stöd kring de brister som förvaltningen påpekat.

Fritidsnämnden beslutar att om Hemmaplans Sociala Idrottsförening inte fullföljer besluten kommer föreningen att avregistreras.

Remiss från Miljödepartementet – Förslag till regeringen i Miljömålsrådets årsrapport 2022, Stadskontoret

Kommunstyrelsen har skickat remiss från Miljödepartementet – Förslag till regeringen i Miljömålsrådets årsrapport till Malmö stads nämnder. Miljömålsrådets årsrapport publiceras via sverigesmiljömål.se den 1 mars varje år. Syftet med Miljömålsrådets årsrapport framtagna förslag på styrmedel till regeringen som ska bidra till att nå miljömålen. I årets rapport (Miljömålsrådets årsrapport 2022) har åtta förslag lyfts fram och synpunkter har efterfrågats på förslag från programområdet styrmedel för hållbar konsumtion som respektive nämnd berör. Där förslag 2: Riktlinjer för mer hållbar mat i skattefinansierade miljöer för barn och ungdomar berör fritidsförvaltningen. Fritidsförvaltningen ställer sig positivt till förslaget.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

För mer information, kontakta:

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Sven-Erik Rasmusson (S), fritidsnämndens vice ordförande