Pressinformation från fritidsnämnden den 15 oktober

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 15 oktober 2020. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Hemställan om utökat kommunbidrag för tillkommande driftskostnader för Husie ridanläggning

Nämnden hemställer att kommunstyrelsen utökar nämndes kommunbidrag med anledning av tillkommande driftskostnader för Husie ridanläggning. Budgetmedel finns avsatt under kommunstyrelsens budgetpost ”anslag till förfogande”.

Fritidsnämnden beslutar att hos kommunstyrelsen hemställa om att fritidsnämndens kommunbidrag för 2020 utökas med 358 tkr och att kommunbidraget utökas med 4 300 tkr fr.o.m. år 2021 för driften av Husie ridanläggning.

Remiss Motion från Anders Andersson (V) om att Malmö stad i huvudsak ska äga lokalerna för välfärdsverksamheten, Stadskontoret

Kommunfullmäktige har lämnat motion om att Malmö stad i huvudsak ska äga lokalerna för välfärdsverksamhet från Anders Andersson (V) till fritidsnämnden för yttrande. Fritidsförvaltningens lokalbestånd hyrs till största delen av stadsfastigheter. Fritidsförvaltningen är dock positiva till externt förhyrda lokaler om de bidrar till att förvaltningens behov tillgodoses.

Fritidsnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

Remiss Revidering av styrdokument för hållbarhets- och rättighetsfrågor, Stadskontoret

Stadskontoret har skickat ut remiss angående revidering av styrdokument för hållbarhets- och rättighetsfrågor. I stort anser fritidsförvaltningen att det är positivt att integrera hållbarhets- och rättighetsbaserat arbete i budget och styrning. Det finns en risk att respektive perspektiv kan tappa sin skärpa. Men å andra sidan får man ett helhetsgrepp med ett intersektionellt perspektiv. Det finns dock delar som behöver konkretiseras. Till exempel kan fritidsförvaltningen se att samordnarna har en nyckelroll i detta arbetet. De kommer därmed att behöva ett mer konkret stöd i sitt arbete.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Malmöinitiativet Padel Utomhusbanor vid Bulltofta rekreationsområde EF20200163, Stadskontoret

Ett Malmöinitiativ har inkommit till Malmö stad med en önskan om padelbanor utomhus på Bulltoftaområdet i Malmö. Initiativet har fått fler än hundra underskrifter och ska därför besvaras. Ärende ska hanteras av fritidsnämnden. Svar ska skickas till stadskontoret som handlägger ärendet vidare. Fritidsförvaltningen bedömer att padelbanor för tillfället inte ska anläggas inom rekreationsområdet.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag översända tjänsteskrivelse till stadskontoret som svar på Malmöinitiativ om padelbanor vid Bulltofta rekreationsområde.

Ny beställning omklädningsbyggnad - Pilbäcks IP

Fritidsnämnden har i ärende 2018 beslutat att beställa en omklädningsbyggnad med fyra omklädningsrum till Pilbäcks idrottsplats. Fritidsnämnden beslutade i ärende FRI-2019-1000 att ge förvaltningen i uppdrag att återföra ärendet till serviceförvaltningen för framtagande av billigare alternativ till omklädningsbyggnad. Detta ärende beskriver det nya förslaget till omklädningsbyggnad på Pilbäcks IP.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att teckna hyresavtal med stadsfastigheter avseende ny omklädningsbyggnad på Pilbäcks idrottsplats enligt i ärendet upprättat förslag .

Namn på sporthall på stadionområdet

Fritidsnämnden beslutar att den nya sporthallen på stadionområdet ska ges anläggningsnamnet Stadions sporthall.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att informera serviceförvaltningen (stadsfastigheter), stadsbyggnadskontoret och stadskontoret om sporthallens namn.

Ansökan om ersättning för förlorad intäkt, Korpen Malmö IF

Korpen Malmö Idrottsförening inkom den 14 april med en ansökan om ersättning på 250 tkr för förlorad intäkt på grund av flytt från Mellanhedens IP till Lindängens IP. Förvaltningen föreslår att ersättningsansökan avslås och att det istället skrivs avtal med föreningen.

Fritidsnämnden avslår Korpen Malmö Idrottsförenings ansökan.

Fritidsnämnden ger fritidsförvaltningen i uppdrag att skriva avtal med Korpen Malmö Idrottsförening enligt bilaga.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör