Pressinformation från fritidsnämnden den 21 juni

Pressinformation från fritidsnämnden den 21 juni

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 21 juni 2022. Härfinns handlingarna till samtliga ärenden.

Utredning föreningsdrift

Fritidsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att analysera föreningsdriften i Malmö. Förvaltningen ska dessutom arbeta för att öka antalet föreningsdrivna fritidsanläggningar. Utredningen har fokuserat på idrottsanläggningar såsom sporthallar och idrottsplatser.

Fritidsnämnden godkänner utredningen.

Nämndsinitiativ (SD) om konsulenttjänster

Sverigedemokraterna (SD) i fritidsnämnden har inkommit med ett nämndsinitiativ som yrkar att förvaltningen ska få i uppdrag att utreda möjligheten för föreningar att få 4,0 konsulenttjänster, hur många föreningar som hade kunnat uppnå dessa nivåer samt vilken ekonomisk konsekvens detta hade fått för nämnden. Förvaltningen anser att nuvarande nivåer för konsulenttjänster är tillräckliga och vill hellre arbeta med att få fler föreningar att få konsulenter.

Fritidsnämnden godkänner svaret.

Idrottsrapport 2022

Fritidsförvaltningen tar årligen fram en rapport kring föreningsidrotten i Malmö. Syftet med rapporten är att visa hur pass effektivt och flexibelt fritidsförvaltningens idrottsanläggningar används. I rapporten beskrivs förutsättningarna för den verksamhet, i huvudsak föreningsidrott, som bedrivs i anläggningarna. Rapporten fungerar som en del av ett underlag vid arbetet med strategisk utveckling av anläggningar samt vid utvecklingsarbetet av förvaltningens fördelningsprinciper och öppethållande.

Fritidsnämnden godkänner rapporten Föreningsidrotten i Malmö 2022.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att låta rapporten utgöra grund för Fritidsnämndens Lokalbehovsplan 2023–2032.

Remiss Styrdokument för samordning av evenemang, Stadskontoret

Kommunstyrelsen har lämnat Remiss Styrdokument för samordning av evenemang till fritidsnämnden för yttrande. Fritidsförvaltningen är positiva till remissen men lyfter några viktiga poäng som behöver beaktas framöver.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Ansökan om dispens konsulentbidrag, Toigye Taekwondo Club

Toigye Taekwondo Club ansökte den 25 maj 2022 om dispens för 1,0 konsulenttjänst. Föreningen har för innevarande period beviljats grundbidrag för 1,0 konsulenttjänst, men uppnår nu inte kravet för bidraget. Dispensen kan beviljas om en förening har gjort en tillfällig nedgång i medlemsantal och/eller deltagartillfällen. Förvaltningen föreslår att Toigye Taekwondo Clubs ansökan om dispens för 1,0 konsulenttjänst avslås och att föreningen flyttas ned till registrerad förening.

Fritidsnämnden avslår Toigye Taekwondo Club ansökan om dispens för 1,0 konsulenttjänst och flyttar ned föreningen till registrerad förening.

Särskild granskning 2022 FC Möjligheten

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Kontrolldelen omfattar verksamhetsåret 2021 och innefattar föreningens bidragsberättigade medlemmar som är Malmöbor (4–25 år, personer med funktionsnedsättning, 65 år eller äldre). Följande delar kontrolleras: föreningens ansökan om grundbidrag, årshandlingar, stadgar, medlemsregister, redogörelse för föreningens rutin för att kontrollera begränsat registerutdrag samt föreningens närvarokort i det digitala bidragssystemet ApN. Handlingarna kontrolleras och jämförs med föreningens ansökan om aktivitetsbidrag, föreningens inskickande medlemsregister och inlämnad ansökan om grundbidrag för föreningen.

Fritidsnämnden fastställer att FC Möjligheten hade 187 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31

Fritidsnämnden fastställer att FC Möjligheten hade 10 310 deltagartillfällen (motsvarande 75 % av rapporterade deltagartillfälle) för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar FC Möjligheten 65 932 kr i aktivitetsbidrag (motsvarande 75 % av föreslaget bidrag) för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beslutar att FC Möjligheten blir återbetalningsskyldig 21 977 kr (vilket motsvarar 25 % av aktivitetsbidraget) för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beslutar att FC Möjligheten kvarstår som bidragsberättigad förening.

Fritidsnämnden beslutar att FC Möjligheten i samband med årsmötet 2023 ska skicka in medlemsregister till förvaltningen där det tydligt framkommer födelsedata, adressuppgifter och inbetald medlemsavgift för verksamhetsåret 2022.

Fritidsnämnden beslutar att ordförande och minst två ledamöter i FC Möjligheten ska delta i utbildningen Rbok – introduktion, bidrag och närvarorapportering senast 2022-12-31.

Fritidsnämnden beslutar att FC Möjligheten skall kontakta RF SISU Skåne för att få stöd kring de brister som förvaltningen påpekat.

Fritidsnämnden beslutar att FC Möjligheten skall kontakta Fotbollens samorganisation för att få stöd kring de brister som förvaltningen påpekat.

Särskild granskning 2022 IFK Malmö Fotbollsklubb

Fritidsnämnden fastställer att IFK Malmö Fotbollsklubb hade 337 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar IFK Malmö Fotbollsklubb grundbidrag konsulent på totalt 251 787 kr för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden fastställer att IFK Malmö Fotbollsklubb hade 14 436 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar IFK Malmö Fotbollsklubb 72637 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beslutar att kassör, ordförande och minst en ledamot i IFK Malmö Fotbollsklubb ska delta i utbildningen Kassörskunskap grund senast 2022-12-30.

Fritidsnämnden fastställer att om föreningen inte fullföljer besluten spärras föreningen för bidrag och bokning. Innan ett beslut om att spärra föreningen fullföljs ska en barnkonsekvensanalys göras.

Särskild granskning 2022 Limhamn Football Club

Fritidsnämnden fastställer att Limhamn Football Club hade 240 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar Limhamn Football Club grundbidrag konsulenttjänst på totalt 125 894 kr för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden fastställer att Limhamn Football Club hade 18 008 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden avslår Limhamn Football Club 90 439 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar Limhamn Football Club 88 385 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beslutar att Limhamn Football Club blir återbetalningsskyldig 2 054 kr för aktivitetsbidraget

Fritidsnämnden beslutar att ordförande och minst två ledamöter i Limhamn Football Club ska delta i utbildningen praktisk bokföring senast 2022-12-30.

Fritidsnämnden beslutar att ordförande och minst två ledamöter i Limhamn Football Club ska delta i utbildningen styrelsekunskap grund senast 2022-12-30.

Fritidsnämnden beslutar att ordförande och minst två ledamöter i Limhamn Football Club ska delta i utbildningen Rbok – Introduktion, bidrag och närvarorapportering senast 2022-12-30.

Fritidsnämnden fastställer att om Limhamn Football Club inte fullföljer besluten spärras föreningen för bokning och bidrag. Innan ett beslut om att spärra föreningen fullföljs ska en barnkonsekvensanalys göras.

Särskild granskning 2022 Malmö KFUK-KFUM

Fritidsnämnden fastställer att Malmö KFUK-KFUM hade 455 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar Malmö KFUK-KFUM ansökan om grundbidrag konsulent för 1,0 konsulenttjänst för perioden 2022-07-01–2023-06-30.

Fritidsnämnden fastställer att Malmö KFUK-KFUM hade 14 153 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år under perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden avslår Malmö KFUK-KFUM 36 341,20 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar Malmö KFUK-KFUM 34 143,70 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beslutar att Malmö KFUK-KFUM blir återbetalningsskyldig 2197,50 kr för aktivitetsbidraget.

Fritidsnämnden fastställer att ansvarig kassör, ordförande och minst en ledamot ska delta i utbildningen Praktisk bokföring i förening senast 2022-12-31.

Fritidsförvaltningen fastställer att Malmö KFUK- KFUM bör revidera sina stadgar i enlighet med fritidsförvaltningens regler avseende konsulentens roll i föreningen.

Fritidsförvaltningen fastställer att Malmö KFUK- KFUM bör göra ett tillägg i sin rutin för hantering av registerutdrag om hur uppgifter från registerutdrag dokumenteras i enlighet med RF-SISU:s lathund.

Fritidsnämnden beslutar att Malmö KFUK-KFUM i samband med årsmötet 2023 ska skicka in resultat- och balansräkning samt medlemsregister till förvaltningen där det tydligt framkommer födelsedata, adressuppgifter och inbetald medlemsavgift för föreningens verksamhetsår 2022.

Fritidsnämnden fastställer att om Malmö KFUK-KFUM inte fullföljer besluten spärras föreningen för bokning och bidrag. Innan ett beslut om att spärra föreningen fullföljs ska en barnkonsekvensanalys göras.

Särskild granskning 2022 Somaliska Freds & Skiljedomsförening

Fritidsnämnden fastställer att Somaliska Freds & Skiljedomsförening hade 417 bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar Somaliska Freds & Skiljedomsförening grundbidrag på totalt 116 559 kr för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden fastställer att Somaliska Freds & Skiljedomsförening hade 9 482 deltagartillfällen för bidragsberättigade medlemmar i åldern 4–25 år för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden avslår Somaliska Freds & Skiljedomsförening 51 806 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beviljar Somaliska Freds & Skiljedomsförening 47 778 kr i aktivitetsbidrag för perioden 2021-01-01–2021-12-31.

Fritidsnämnden beslutar att Somaliska Freds & Skiljedomsförening blir återbetalningsskyldig 4028 kr för aktivitetsbidraget.

Fritidsnämnden beslutar att ordförande och minst två ledamöter i Somaliska Freds & Skiljedomsförening ska delta i utbildningen Styrelsekunskap grund senast 2022-12-30.

Fritidsnämnden beslutar att ordförande och minst två ledamöter i Somaliska Freds & Skiljedomsförening ska delta i utbildningen Rbok – introduktion, bidrag och närvarorapportering senast 2022-12-30.

Fritidsnämnden beslutar att ordförande och minst två ledamöter i Somaliska Freds & Skiljedomsförening ska delta i utbildningen bidragsbestämmelser senast 2022-12-30.

Fritidsnämnden fastställer att om Somaliska Freds & Skiljedomsförening inte fullföljer besluten spärras föreningen för bokning och bidrag. Innan ett beslut om att spärra föreningen fullföljs ska en barnkonsekvensanalys göras.

Remiss Motion av Nima Gholam Ali Pour (SD) om demokratisk styrning av upphandlingsprocessen, Stadskontoret

Sverigedemokraterna har inkommit med en motion där det föreslås att Malmö stads inköpspolicy revideras för att stärka det politiska ansvaret för upphandlingsprocessen samt att nämnderna tar fram förslag på tak för kontraktsvärdet för upphandlingar, för när nämnden ska vara beslutsfattare. Fritidsnämnden genomför sällan upphandlingar vars kontraktsvärde uppgår till så stort värde att upphandlingen behöver annonseras. Den absoluta merparten upphandlingar sker genom direktupphandlingar till förhållandevis små värden eller genom avrop från ramavtal.

Redan idag finns regler i fritidsnämndens delegationsordning som innebär att beslut om att inleda upphandling av principiell beskaffenhet inte får tas av de anställda tjänstepersonerna utan ska tas av de förtroendevalda. En faktor som kan tala för att en upphandling anses vara av principiell beskaffenhet är kontraktets värde, varför bestämmelser om en form av tak redan får anses finnas. Fritidsförvaltningen kan se ett värde i motionens förslag ur en politisk kontrollsynpunkt men ser samtidigt fördelar också med nuvarande hantering som innebär en flexibilitet.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Fritidsnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

För mer information, kontakta:

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Sven-Erik Rasmusson (S), fritidsnämndens vice ordförande