Pressinformation från fritidsnämnden den 26 augusti

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 26 augusti 2021. Här finns handlingarna till samtliga ärenden.

Budgetskrivelse 2022

Nämnden har att upprätta en budgetskrivelse för 2021. Budgetskrivelsen utgör nämndens in- formation till kommunstyrelsen inför deras beredning av budgetförslag till kommunfullmäktige. Kommunfullmäktiges budget kommer att avse budgetåret 2022 med plan för 2023–2024.

Fritidsnämnden godkänner budgetskrivelse för 2022 och översänder densamma till kommunstyrelsen.

Lokalbehovsplan 2022 – 2031

Fritidsnämndens lokalbehovsplan utgör grunden för nämndens lokalutvecklingsarbete. Planen uppdateras årligen och beskriver nämndens övergripande lokalbehov, idag och framåt. I planen beskrivs utnyttjandet av befintliga lokaler och vilka pågående lokalprojekt nämnden har. Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten och dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete. Fritidsnämndens uppdrag och mål ligger till grund för fritidsnämndens behov av lokaler och uteytor och lokalbehovsplanen är av särskild vikt för nämndens måluppfyllnad.

Fritidsnämnden godkänner Lokalbehovsplan 2022-2031.

Remiss Granskning av hyresbetalningar, Stadsrevisionen

Malmö stadsrevision har genomfört en fördjupad granskning av hälsa-, vård- och omsorgsnämnds, funktionsstödsnämndens och fritidsnämndens hyresbetalningar samt lämnat rekommendationer till nämnden. Ett yttrande lämnades in den 2020-11-12. I ett uppföljande yttrande ska funktionsstödsnämnden, fritidsnämnden samt hälsa-, vård- och omsorgsnämnden även redovisa vilka åtgärder som vidtagits under 2020 och 2021 och redogöra för vilken effekt dessa haft i verksamheten.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Delrapport – Internkontrollarbete 2021

Internkontrollarbetet delas upp i två delar: direktåtgärder och granskningar. Den förstnämnda kräver åtgärder medan granskningarna undersöker ett område. Granskningar kan leda till åtgärder eller visar att arbetet inom området är tillfredsställande. Internkontrollplanens samtliga direktåtgärder är påbörjade. I delrapporten redogörs för tre av de sju granskningarna. Delrapporteringen innehåller även en uppföljning av förbättringsåtgärder framtagna i 2020 års granskningar. Slutfört arbete avseende direktåtgärder och resterande granskningar redovisas vid årsrapporteringen av internkontrollarbetet 2021.

Fritidsnämnden godkänner Delrapport – Internkontrollarbete 2021 och lägger den till handlingarna.

Delrapport - Granskning av stöd till idéburen sektor

Revisorskollegiets beslutade att under 2020 granska stöd till idéburen sektor. Syftet med granskningen är att bedöma om kommunstyrelsen, fritidsnämnden och kulturnämnden säkerställer att stöd till idéburen sektor hanteras enligt gällande regelverk och att den interna kontrollen av detta är tillräcklig. I Fritidsnämndens yttrande redovisades vilka åtgärder nämnden avser att vidta med anledning av de bedömningar och rekommendationer som framgår av rapporten (SR-2020-60).

Delrapporten är en sammanställning av vilket arbete som gjorts under våren 2021 med fokus på översyn av rutiner, hantering av stickprovskontroller, kartläggningar och översyn av bidrag och grundläggande krav samt utökad kontroll kring arbetet med särskild granskning. Ett parallellt arbete görs i samband med revidering av Föreningsstöd och Internkontrollplan 2021. Arbetet fortlöper under hösten och i december presenteras förslag till förbättringsåtgärder per rekommendation i en slutrapport.

Fritidsnämnden godkänner delrapporten.

Fritidsnämndens miljöledningssystem

Ett miljömässigt hållbart samhälle som är anpassat till ett förändrat klimat är en stor utmaning för mänskligheten. För att fritidsnämnden ska kunna bidra till ett samhälle som är fritt från utsläpp och farliga gifter med hänsyn till både människor, djur och natur måste man arbeta medvetet och strukturerat. Därför har ett miljöledningssystem för fritidsförvaltningens arbete med miljömässig hållbarhet tagits fram.

Fritidsnämnden godkänner miljöledningssystem.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att årligen återrapportera miljöledningssystemet till nämnden.

Särskild granskning 2021

Enligt gällande bestämmelser gör förvaltningen årligen en särskild granskning av bidragsberättigade föreningar. Här finns handlingar och beslut kring sammanträdets granskningar.

Malmöinitiativet nr EF20210127 Beachvolley Limhamn

Ett Malmöinitiativ har inkommit till Malmö stad med en önskan om beachvolleyplaner på Limhamns IP. Initiativet har fått fler än 100 underskrifter och ska därför besvaras. Ärendet ska hanteras av fritidsnämnden. Svar skickas till stadskontoret som handlägger ärendet vidare. Fritidsförvaltningen bedömer att beachvolleybanor för tillfället inte ska anläggas inom Limhamns IP.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att översända tjänsteskrivelse till stadskontoret som svar på Malmöinitiativ om beachvolleybollplaner inom Limhamns IP.

Planprogram för Lorensborg och Bellevuegården Pp 6050, Stadsbyggnadskontoret

Stadsbyggnadsnämnden har skickat samrådshandlingar för planprogram för Lorensborg och Bellevuegården till bland annat fritidsnämnden för yttrande. Planområdet omfattar Lorensborg och den östra delen av Bellevuegården. Fritidsförvaltningen är överlag positiv till planförslaget, men framför i ärendet några synpunkter och kommentarer.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet.

Detaljplaner

Fritidsnämnden har yttrat sig angående ett antal detaljplaner. Här finns samtliga handlingar och yttranden.

Motion av Magnus Olsson (SD) om att stänga ner källarmoskéerna, Stadskontoret

Kommunfullmäktige har lämnat motion från Magnus Olsson (SD) om att stänga ner källarmoskéer. Fritidsförvaltningen anser att verksamheter som bedriver någon form av illegal verksamhet inte ska finnas kvar. Fritidsförvaltningen arbetar aktivt med demokratifrågor för verksamheterna som får stöd. Eftersom fritidsförvaltningen inte längre ger bidrag till religiösa verksamheter omfattas förvaltningen inte längre av uppdraget och föreslår därmed kommunfullmäktige att anse motionen besvarad.

Fritidsnämnden föreslår kommunfullmäktige att anse motionen besvarad.

Motion av Nima Gholam Ali Pour (SD) om upphörande av beviljande av skattemedel till Ibn Rushd, Stadskontoret

Fritidsnämnden har för yttrande fått en motion av Nima Gholam Ali Pour (SD) om upphörande av beviljande skattemedel till Ibn Rushd. Förslaget motiveras med att studieförbundet Ibn Rushd påstås vara en islamistisk organisation. Malmö stad tillämpar tydliga demokrativillkor, regler och riktlinjer som gäller för stöd till idéburen sektor (STK- 2018-74). Utöver detta har fritidsnämnden grundläggande krav och riktlinjer för registrering och bidragsgivning till ideella föreningar och organisationer. Förvaltningen kan inte på förhand bedöma om en organisation uppfyller fastställda riktlinjer och ser inte skäl att ompröva beslut utan föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

Fritidsnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande

Johan Hermansson, fritidsdirektör