Ropen skalla – Konsten åt alla! på Malmö Konstmuseum

Ropen skalla – Konsten åt alla! på Malmö Konstmuseum

En gång per år fördjupar sig konstmuseet i någon del av den stora samlingen på nästan 40 000 verk. Ropen Skalla – Konsten åt alla! öppnar den 13 februari och presenterar konst från åren 1960–1980.

Pressvisning
Torsdag 11 februari kl. 11.00
Vi bjuder på en lätt lunch. OSA senast 10 februari till Anna Johansson, 0734–35 15 66, anna.m.johansson@malmo.se.

Utställningen omfattar drygt 150 verk av ett nittiotal konstnärer. Här visas bland annat måleri, grafik, objekt och textilier från 60- och 70-talen. Efterkrigstiden är en omvälvande tid. Konstnärerna började använda en rad nya uttryck och tekniker, och relationen mellan konst och politik diskuterades högljutt. Några konstnärer började jobba med film och ljud, och begrepp som performance och happening myntades. Många sökte nya distributionsvägar. Istället för att förlita sig på gallerier och museer tillverkade konstnärerna affischer, tryckte grafik och gjorde fanzines.

– Vårt material är unikt i många avseenden. Här finns ett spännande sydsvenskt perspektiv på en tid som ofta skildrats av röster från Stockholms- eller Göteborgsscenen, säger Cecilia Widenheim, chef för Malmö Konstmuseum.

Konstmuseet samling är en guldgruva i sammanhanget. Det visar sig att Malmö Museum var mycket aktivt och satsade på den nya konsten på 60-talet. Inte bara på säkra kort eller nödvändigtvis stora namn. Många verk har sällan, eller aldrig, visats efter det att de köpts in.

– Med utställningen vill vi öppna upp för diskussioner om historieskrivning och samlande, säger Julia Björnberg, intendent på konstmuseet.
– Vi hoppas att publiken vill dela med sig av sina perspektiv på konsten och tidsperioden, fyller Anna Johansson, intendent på konstmuseet, i.

De senaste åren har konstmuseet visat delar av den egna samlingen i större utställningar. 2013 fick samlingen av nordisk samtidskonst fylla Malmö Konsthall. Året efter lyfte man fram de ryska och nordiska konstnärer som visades på Baltiska utställningen 1914 i Malmö. Under 2015 uppmärksammades krigsslutet 1945 och de polska konstnärer som kom med de vita bussarna från koncentrationslägren till Malmö. Nu har turen kommit till tiden kring 1968.

Medverkande konstnärer
Mette Aarre, Torsten Andersson, Lisa Andrén, Gert Aspelin, Beck & Ljung, Karin Bengtsson, Ola Billgren, Svea Bjurling, Ulla Buhre, Barbro Bäckström, Bengt Böckman, Christina Campbell, Moki Cherry, Lena Cronqvist, Peter Dahl, Siri Derkert, Erik Dietman, Margareta Drougge, Sten Dunér,Inger Ekdahl, Marie-Louise Ekman, Thea Ekström, Elis Eriksson, Öyvind Fahlström, Jörgen Fogelquist, Roj Friberg, Allan Friis, Karin Frostenson, Carl Johan de Geer, Kai Glans, Gun Gordillo, Lennart Hall, Lillemor Rudolf Hall, Merete Herrström, Nobu Ota Hilding, Lars Hillersberg, Bengt Hillgrund, Bo Hultén, C O Hultén, Charlotte Johannesson, Sture Johannesson, Asger Jorn, Leif Kander, Brita af Klercker, Sophie de Knoop, Tom Krøjer, Eric Lennarth, Sivert Lindblom, Bertil Ljungberg, Sven Ljungberg, LG Lundberg, Carl Magnus, Mariana Manner, Kaisa Melanton, Stig Morin, Jørgen Nash, Gunvor Nelson, Birgitta Nelson-Clauss, Nils Ingvar Nilsson, Anita Nilsson, Bert Johnny Nilsson, Ditte Nilsson, Tore Nilsson, Gerhard Nordström, Helmtrud Nyström, Britt-Ingrid Persson, Heimrad Prem, Ulf Rahmberg, Leo Reis, Margareta Renberg, Carl Fredrik Reuterswärd, Vassil Simittchiev, Anna Sjödahl, Anna Lena Sondell, Lena Svedberg, Bertil Herlow Svensson, Uno Svensson, Rune Säll, Christer Themptander, Jens Jørgen Thorsen, Peter Tillberg, Ulf Trotzig, Bertil Warnolf, Hans Wigert, Ulla Wiggen, John Wipp, Jacques Zadig, Petter Zennström, Lis Zwick, Anders Åberg och Richard Årlin.