Projekt mot sexköp igång i Malmö

Nu kan män som vill sluta med eller minska köp av sexuella tjänster få stöd och rådgivning genom KAST-projektet. KAST står för Köpare av sexuella tjänster. Sexköparna erbjuds hjälp via telefon, Internet eller genom personliga samtal, allt utifrån sina egna villkor. Man kan välja om man vill vara anonym. Ett 020-nummer kommer under våren att upprättas dit samtalen b lir kostnadsfria. Samtidigt startar en annonseringskampanj för att nå sexköparna. Socialsekreterarna Gabriella Scaramuzzino och Svante Malmström arbetar i 18-månadersprojektet som finansieras av medel ur Malmö stads program Sexuell hälsa. Tänkta samarbetspartners är Kriscentrum för män, sexologmottagningen i Lund, hud- och könskliniken på MAS och Centrum för sexuell hälsa. Verksamheten är organiserad inom stadsdelsförvaltning Centrums individ- och familjeomsorg men arbetar kommunövergrip ande. Planeringen har inkluderat täta kontakter med Göteborg där man framgångsrikt har arbetat på liknande sätt i några år. Kontakt Gabriella Scaramuzzino, socionom Individ- och familjeomsorg, stadsdelsförvaltning Centrum Telefon 040-34 49 96, mobil 0734-35 28 03 Svante Malmström, socionom Telefon 040-34 49 98 Sema Soer, enhetschef Telefon 040-34 58 17, mobil 0704-34 58 17, e-post sema.soer@malmo.se