Så blir folkfesten under Eurovision i Malmö!

Så blir folkfesten under Eurovision i Malmö!

Under Eurovision Song Contest 2024 bjuder värdstaden Malmö in till en öppen och bubblande folkfest som kommer att märkas i stora delar av staden och erbjuda något för alla fans, besökare och Malmöbor. Eurovision Village och Eurovision Street blir folkfestens kärnor med musik och kultur på scener, klubbar, och fester.

Grunden i stadens eget program är det öppna, kreativa och inkluderande Malmö med närhet mellan människor och platser som knyts samman med tillgängliga och hållbara transportsätt.

–Vi i Malmö hoppas kunna välkomna 100 000 besökare till vår stad och vi arrangerar den här gemensamma festen tillsammans. Nu är det dags att visa upp vår kreativa och modiga stad, säger Karin Karlsson, huvudprojektledare för Malmö stads värdskap.

Programmet blir brett men rymmer också det smala och ska reflektera Malmö och Sverige. Det blir både fasta scener och mobila akter. Samarbeten med lokala aktörer och arrangörer är en viktig aspekt, där stadens kulturinstitutioner såväl som fria kulturliv och näringsliv involveras.

–Hela staden är involverad och vi gör det tillsammans med Malmös rika kultur-, närings- och föreningsliv. Det blir ett program och en upplevelse som är både överraskande, trygg och hållbar, berättar Karin Karlsson.

Folkets park blir Eurovision Village
Sveriges äldsta folkpark och en av Malmös mest älskade platser förvandlas till Eurovision Village den 4–11 maj. Här kommer det skapas rum med unika upplevelser och möten mellan Eurovisionfans, Malmöbor och andra besökare.

Stora scenen får fokus på invigningen av Eurovision Village, specialarrangemang, konserter med Eurovisionnamn och andra artister. Lilla scenen kommer också ha fokus på konserter och andra arrangemang med en mindre publik. Det kommer finnas flera ytor för aktiviteter och umgänge. Parkens fristående kultur- och mataktörer kommer ha egna program och bidra till en härlig totalupplevelse.

Den som vill fortsätta firandet tar sig därifrån lätt till fots, med cykel eller kollektivtrafik till festerna och klubbarna i centrala Malmö, några minuter bort.

Eurovision Street – en öppen gatuscen mellan station Triangeln och Eurovision Village
Friisgatan, Malmös bilfria och restaurangtäta sommargata, blir Eurovision Street – det levande stråket mellan station Triangeln och Eurovision Village. Gatan fylls av musikaliska överraskningar och mat från lokala mataktörer med rötter från hela stan och världen.

Eurovision Street blir inte bara en väg vidare i Eurovisionstaden utan lika mycket en plats att stanna på för att uppleva och umgås under härliga dagar och kvällar i maj.

Malmö Live – en Eurovisionbubbla inne och ute stora delar av dygnet
Kongress- och konserthuset Malmö Live blir festernas hus under Eurovision Song Contest. Här bjuder Malmö in till öppningsceremoni och avslutningsfesten The grand final party för ett firande av musik och gemenskap och däremellan ett lekfullt program.

På Malmö Live kommer också Turkosa mattan och EuroClub att ha sin plats.

Malmö Lives läge ett stenkast från Malmö centralstation erbjuder ett par minuters tågresa till och från både Malmö Arena och Eurovision Village.

Malmö Arena – centrum för världens största musiktävling
Det är på Malmö Arena vid Hyllie station som de tv-sända musiktävlingarna genomförs med mer än 180 miljoner tittare från hela världen. Publiken kommer att kunna ta del av nio föreställningar som äger rum den 6 till den 11 maj. Liveshowerna sänds från Malmö Arena den 7, 9 och 11 maj.

Förutom stora scenen kommer Malmö Arena, tillsammans med Malmömässan, att fungera som epicentrum för delegationer och mediecenter, vilket säkerställer de bästa förutsättningarna för deltagare och press.

Hyllie station tar bara 3 och 7 minuter med tåg och ger dig snabb tillgång till de två andra Eurovision-hubbarna: Eurovision Village, som ligger inom gångavstånd från Triangelns station, och Malmö Live på Malmö Centralstation.

– Vi ser verkligen fram emot Eurovisionveckan i Malmö. Allt som händer på stan och i Eurovision Village i Folkets Park kompletterar evenemanget på Malmö Arena perfekt, säger Ebba Adielsson, Executive producer Eurovision Song Contest 2024 på SVT.

Programmet för folkfesten under Eurovision kommer presenteras i sin helhet i slutet på mars.

För intervjuer med Karin Karlsson, kontakta:
Karin Karlsson, Malmö stads huvudprojektledare för värdskapet, karin.karlsson@malmolive.se, 070-934 13 94

För andra mediefrågor, kontakta:
Carolin Sjöholm, kommunikatör, Malmö stad, carolin.sjoholm@malmo.se, 0721-572390