Så hållbar blir folkfesten under Eurovision i Malmö

Så hållbar blir folkfesten under Eurovision i Malmö

Nu är det klart att Malmös öppna folkfest under Eurovision Song Contest blir certifierad som ett hållbart evenemang – tack vare 148 olika åtgärder. Med återvunnet glitter, klimatsmart mat och fossilfria transporter planerar Malmö stad en hållbar musikfest.

– Vi är glada för att vi når alla kraven för ett certifierat hållbart evenemang med stor marginal. Malmö stad har en hållbar organisation i grunden och nu har vi fått en kvalitetsstämpel på att det vi gör faktiskt fungerar, säger Veronika Hoffmann, hållbarhetssamordnare för Malmös värdskap.

En viktig del handlar om att minska evenemangets klimatpåverkan genom att andelen nyproducerade material som köps in ska vara så låg som möjligt. Bland annat har platserna för det öppna programmet i staden valts utifrån var det redan finns hållbar infrastruktur och var vi kan skapa en bra upplevelse för besökare, utan att behöva bygga nytt.

– Malmö valdes som värdstad mycket på grund av att vi är starka inom just hållbarhetsområdet. Vi ligger i framkant när det kommer till evenemang, beaktar alla perspektiv inom området och har unika förutsättningar, bland annat på grund av att staden är så kompakt och det finns goda förutsättningar för fossilfria transporter, säger Karin Karlsson, övergripande projektledare för Malmö stads värdskap för Eurovision Song Contest.

I arbetet med att uppfylla kraven för ett certifierat hållbart evenemang har Malmö stad haft ett nära samarbete med det upphandlade företaget Greentime, som erbjuder hållbarhetsexpertis med fokus på evenemang.

– Inför detta evenemang har Malmö stad tillsammans med medarrangörer tagit ett ordentligt kliv åt rätt håll. Det har gjorts stora ansträngningar, i allt från dialog med partners till inköp av material och jag hoppas att även besökare kommer kunna ta del av detta fina arbete, säger Simon Strandvik, VD på Greentime AB.

Färgexplosion av räddat material

Den som befinner sig i Malmö under Eurovision-veckan kommer kunna se hur stadens centrum kläs för fest. Även här är återbruk en röd tråd. I arbetet med att ta fram dekorationerna används så mycket som möjligt från stadens egna lager och material som annars skulle ha slängts, till exempel återvunnen textil. Delar av tillverkningen görs i samarbete med stadens bolag Sysav och VA Syd. Även elever på förskolor och skolor i Malmö samt lokala initiativ som ger Malmöbor en ingång på arbetsmarknaden involveras i det kreativa arbetet med att dekorera stan i Eurovision-färger.

HÅLLBARHETSARBETET I SIFFROR

• 70 procent av föremålen som är del av Malmö stads gestaltning av evenemanget ska var inlånade, hyrda, second hand, delandetjänster, återanvända eller dylikt. (Så kallad “city dressing” – vepor och skyltar som marknadsför Eurovision Song Contest – är exkluderat från detta.)
  • 90 procent av alla dekorationer, inklusive alla vepor och skyltar, ska återanvändas eller återbrukas efter att Eurovision Song Contest är slut.
  • 100 procent av måltiderna som serveras av Malmö stad kommer att vara vegetariska med ett lågt ekologiskt fotavtryck.
  • 50 procent av alla råvaror som köps in av Malmö stad för måltider under Eurovision Song Contest-värdskapet ska vara ekologiskt producerade.
  • 100 procent av alla volontärer, bokade artister till scenerna och andra medarbetare som jobbar med Eurovision Song Contest kommer erbjudas gratis fossilfria transporter runt om i Malmö genom kollektivtrafik, lokala hyrcyklar eller eldrivna fordon.
  • 20 eller fler aktörer inom hållbar design, textil och mode kommer att synas i Malmös öppna program under evenemanget.

FAKTA OM CERTIFIERINGEN ”HÅLLBART EVENEMANG”

Greentimes certifiering Hållbart Evenemang är en tredjepartscertifiering med oberoende revisorer som granskar en arrangörs arbete och validerar om arrangören har nått upp till ett antal krav.

För att bli godkänd som ett certifierat Hållbart Evenemang har Malmö stad redovisat sitt arbete med hållbarhet inför Eurovision Song Contest utifrån 148 olika aspekter inom tre områden: organisation, social och ekologisk hållbarhet.

Veronika Hoffmann, hållbarhetssamordnare på miljöförvaltningen, 0729-62 98 88
Karin Karlsson, Malmö stads övergripande projektledare för värdskapet för Eurovision 2024, 0709-34 13 94