Så ser det vinnande förslaget för området vid Triangeln ut

Så ser det vinnande förslaget för området vid Triangeln ut

I en tävling har förslag till utformning av en ny plats vid Malmö Konsthall och av S:t Johannesplan tagits fram. Det är fyra arkitektkontor som har deltagit. På fredagen den 17 oktober, klockan 11-12 presenterar tekniska nämndens ordförande, Emmanuel Morfiadakis, vinnaren.
Området kring Triangeln kommer att bli en av Malmös nya centrala mötesplatser när den nya stationen öppnar. Beräkningar visar att ca 37 000 tågresenärer per dag kommer att ta tåget från station Triangeln. Därför är det viktigt att skapa en attraktiv torgyta där många vill vistas och mötas.

Projekttävling för S:t Johannesplan och Konsthallstorget
Malmö stad har tillsammans med Svenska Kyrkan i Malmö har utlyst en projekttävling där fyra arkitektkontor har medverkat, Nyréns Arkitekter, White Arkitekter, Schönherr Landskab och Henning Larsen Architects.
Tävlingsuppgiften har bestått i att ge förslag till utformning av en ny plats vid Malmö Konsthall och av S:t Johannesplan med angränsande gator. I tävlingen ingick även att ge förslag till placering av ett besökscentrum till S:t Johanneskyrkan.
S:t Johannesplan ska bli en tilltalande och modern plats i samklang med den historiska miljön. Närmast stationsbyggnaden ska en ny torgyta skapas medan den lummiga kyrkoparken får behålla sin i huvudsak gröna karaktär. Konsthallstorget ska bli ett nytt, karaktärsfullt stadsrum i Malmö, som ska fungera både som entré till Konsthallen och till den nya knutpunkten Triangeln. Citytunnelstationen vid Triangeln innebär att området förvandlas från lugn plats lite vid sidan av de stora stråken till en livlig central knutpunkt.

Tävlingsområdet omfattar ca 28 000 m², varav allmän plats 19 000 m², kvartersmark kring Konsthallen 1000 m² och kyrkomark 8 000 m².

Malmös regionala betydelse förstärks
Citytunneln som invigs i december 2010 sätter fokus på de nya stationerna vid Centralen, Triangeln och Hyllie, där många intressanta torg och platser kommer att genomföras inom de närmaste åren. Omgestaltningen av S:t Johannesplan och platsen vid Malmö Konsthall är ett led i den successiva och långsiktiga upprustningen av stadskärnan som inleddes 1996. Ett mål är att stärka stadskärnans identitet, attraktivitet och funktion som mötesplats. I detta arbete ingår både att göra torgen attraktiva med unik identitet och att rusta upp gaturummen. Denna förnyelse har starkt bidragit till en positiv utveckling och förstärkt Malmös regionala betydelse.

Citytunneln och station Triangeln
Stationsläget vid Triangeln innebär att 35 000 människor (inom 1 km radie) får gångavstånd till tåget. Vid stationen kommer Pågatåg och Öresundståg att stanna. Enligt beräkningar kommer station Triangeln att ha 37 000 på- och avstigande resenärer per dygn under öppnings året. Trafiken i Citytunneln beräknas uppgå till 352 tåg per dygn. På längre sikt kan upp till 40 000 resenärer per dygn passera stationen.