Samma resultat som sist, men fler förväntas bli behöriga till gymnasieskolan

Trots hårdare krav så ligger andelen behöriga att söka till gymnasieskolan kvar på ungefär samma nivå som föregående år 76%. Ytterligare ett par procent väntas bli behöriga efter sommarskolan och ett antal elever kommer också att få dispens för kravet på engelska.

Det finns stora skillnader i resultat både mellan stadsdelar och mellan skolor. I sju stadsdelar är fler elever behöriga till nationella program och av dessa står Hyllie, Kirseberg och Södra Innerstaden för de största lyften. Fosie, Rosengård och Västra Innerstaden har försämrat sina resultat.

-  Varje elev som inte uppnår behörighet innebär att vi inte har utfört vårt uppdrag, därför så är vi inte alls nöjda med de här resultaten, sägerAna-Maria Deliv, avdelningschef på stadskontorets barn och ungdomsavdelning. Samtidigt så kan vi med ganska stor säkerhet säga att fler kommer att uppnå gymnasiebehörighet i år och det är naturligtvis glädjande.

I Malmö finns ett pågående förändringsarbete på alla nivåer för att höja resultaten, men också för att anpassa skolan till ny skollag och nya läroplaner. Varje lärare, varje chef och varje skolledare omfattas av förändringarna.

- Det kan tyckas att det blir mycket på en gång, men jag tror samtidigt att det kan vara bra att arbeta med skolförbättring samtidigt, som det finns yttre krav på förändringar. Det ger oss en extra skjuts i skolutvecklingsarbetet, förklararAna-Maria Deliv.

En skola som har gjort ett extra stort lyft är Kirsebergsskolan. Från 35.7% obehöriga elever till 13,9%, räknat exklusive förberedelseklasser. Arbete i arbetslag och extra satsningar på ämnen där eleverna haft dåliga resultat är några av förklaringarna.

- Vi såg att resultaten i matte var otillräckliga på skolan och gjorde en punktinsats på två veckor där vi arbetade enbart med matte för en grupp på 16 elever. Av dessa var det 15 som senare klarade de nationella proven i matte, säger Arne Lundström, rektor på Kirsebergsskolan.

Samtidigt som Arne är glad och stolt över de goda resultaten så hävdar han att det som görs på skolan sällan är unikt.

- Mycket av vårt förändringsarbete på skolan är precis samma som andra gör för vi vet och tror på samma saker. Som att lärares engagemang och tro på sina elevers förmåga har jättestor betydelse. Och som tur är har vi många fantastiska lärare med stort engagemang både på Kirsebergsskolan och andra skolor i Malmö.

Ana-Maria Deliv, chef avdelning på barn och ungdom, stadskontoret,

0705-554782, ana-maria.deliv@malmo.se

Arne Lundström, rektor Kirsebergaskolan

0702-115799, arne.lundstrom@malmo.se