​Samverkan ska minska hemlösheten ytterligare

​Samverkan ska minska hemlösheten ytterligare

Hemlösheten i Malmö minskade förra året efter att ha ökat sedan 2014. Antalet barn i hemlösa hushåll nästan halverades och antalet vuxna personer i hemlöshet minskade med 31 procent. På onsdagen godkände kommunstyrelsen Program för att motverka hemlöshet som en del i det fortsatta arbetet med att minska antalet hemlösa personer.

För att komma till rätta med hemlösheten krävs insatser från flera nämnder, förvaltningar och kommunala bolag som arbetar på olika sätt med frågor som rör bostadsmarknaden. Till exempel leds arbetet med att planera bostadsförsörjningen av stadsbyggnadsnämnden medan tekniska nämnden säljer och upplåter kommunal mark för bostadsbyggande och arbetsmarknads- och socialnämnden hjälper personer som har särskilda svårigheter att lösa sin boendesituation.

Samverkan är därför nödvändig, och nämnderna och bolagen uppmanas att arbeta med en rad åtgärder för att skapa förändring.

Den huvudsakliga anledningen till hemlöshet är brist på bostäder som personer och hushåll med svag ekonomi kan efterfråga. För att möjliggöra för fler bostäder av hög standard till rimliga kostnader ska stadsbyggnadsnämnden tillsammans med tekniska nämnden utreda hur bostadsbyggnadsprojekt med avsevärt lägre boendekostnader kan prioriteras i hela byggprocessen.

De övergripande målsättningarna i det fortsatta arbetet med att motverka hemlöshet är att minska antalet hushåll som hamnar i hemlöshet, skapa ett hållbart och kostnadseffektivt bostadsbestånd samt ge fler stöd till ett eget boende.

Detta ska uppnås genom att få fler hyresvärdar att acceptera försörjningsstöd, bostadsbidrag och bostadstillägg som inkomst vid förstahandskontrakt. I dag godkänner fyra fastighetsbolag detta.

Boplats Syds uppdrag ska utvidgas till att också förmedla andrahandsuthyrningar och inneboenden. Förhoppningen är att motverka en otillåten bostadsmarknad och olagliga uthyrningar.

Den sekundära bostadsmarknaden där kommunens socialtjänst hyr ut lägenheter i andra hand till hushåll som inte har fått en bostad på den ordinarie bostadsmarknaden ska bättre tas tillvara. Det gäller till exempel genomgångslägenheter och övergångslägenheter. Syftet är att hitta mer långsiktiga lösningar och skapa stabilitet för den som saknar en egen bostad.

Arbetet med att förebygga avhysningar och vräkningar ska utvecklas ytterligare. Här ligger fokus på att hjälpa barnfamiljer, äldre och personer med missbruk eller psykisk ohälsa. Våldsutsatta personer ska få mer stöd för att kunna överta hyreskontrakt för att inte riskera att bli hemlösa.

Möjligheten att bygga om lokaler och byggnader till bostäder ska ses över. Kommunens lokaler skulle till exempel kunna användas till akutboende i samverkan med ideella organisationer. Det ska även tas fram en plan för att minska antalet hemlösa barnfamiljer som bor i dyra och dåliga boendelösningar.

Senast i december i år ska stadskontoret återkomma till kommunstyrelsen om hur nämnderna arbetar gemensamt för att motverka hemlöshet i Malmö.

Ärendet hanteras av kommunfullmäktige den 20 maj 2020.

– Bostadsbristen är en av Malmös stora utmaningar som riskerar att få långsiktiga negativa konsekvenser för såväl individen som samhället. Rätten till bostad är stadgad i FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna och den svenska grundlagen. Malmö skrev som första svenska stad under The Shift, ett initiativ taget av FN där bostäder ses som en social rättighet istället för enbart en handelsvara. Sådant förpliktigar. Nu växlar vi upp arbetet och samlar organisationen för att skapa bostäder som Malmöbor har råd att efterfråga, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Hemlöshet begränsar, på alla sätt och vis, drabbade Malmöbors frihet att utforma sitt eget liv och är en avgörande hållbarhetsfråga för staden. Fjolårets rejäla minskning av hemlösheten visar att en del är gjort men mycket mer är kvar att göra. Alla Malmöbor har rätt till ett tryggt hem och därför är det oerhört viktigt att vi nu växlar upp och inte tappar fart i vårt arbete för att motverka hemlöshet, säger Roko Kursar (L), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701- 48 46 24

Roko Kursar nås via Ursula Savonius, politisk sekreterare (L), 0738-56 79 36

(Ärende 22)