Satsning på evenemangsstaden Malmö med ny festival

Satsning på evenemangsstaden Malmö med ny festival

I maj nästa år ska en ny festival ska äga rum i Malmö, South Ocean Festival. Platsen blir Sibbarp och fokus ska ligga på musik, mat och dryck. Till evenemanget förväntas stora världsartister och besökare från hela Öresundsregionen.

South Ocean Festival är tänkt att bli ett återkommande evenemang med premiär 2022. Ambitionerna är höga, festivalen ska bli regionens attraktivaste event som ska locka världens största artister till Malmö och erbjuda mat, dryck och servering i toppklass. Men det lokala perspektivet saknas inte, festivalen ska också uppmärksamma talangfulla lokala artister samt mat- och dryckesproducenter i Skåne. Ett mål är att stärka Malmös varumärke och profil såväl nationellt som internationellt.

På sitt sammanträde beslutade kommunstyrelsen att stötta evenemanget med 500 000 kronor under 2022 för genomförandet samt med 1 750 000 kronor som ett garantibelopp kopplat till antalet sålda biljetter, som ska återbetalas enligt en trappmodell. Om festivalen inte kan arrangeras under nästa år på grund av coronapandemin kommer den att skjutas upp till 2023.

– Festivaler, konserter och kongresser bidrar till att göra Malmö till en attraktiv evenemangsstad och är positivt för besöksnäringen och de arbetstillfällen den skapar. Men det är också en näring som har drabbats hårt av pandemin. Med stödet till festivalen hoppas vi ge branschen en skjuts och Malmöborna något att se fram emot i spåren av pandemin, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– När samhället återstartar efter pandemin är det oerhört viktigt att stärka Malmös besöksnäring som drabbats hårt av coronakrisen. En musikfestival i världsklass ökar Malmös attraktivitet, stärker stadens kultur- och näringsliv, och skapar viktiga arbetstillfällen till Malmöborna, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Katrin Stjernfeldt Jammeh via Vanessa Marko, pressekreterare (S),

Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36