Servicenämnden sa ja till vindkraft i Malmö

Servicenämnden sa ja till vindkraft i Malmö

Malmö stad strävar efter hållbara lösningar gällande miljön och har satt upp ambitiösa mål fram till 2020. Igår sa servicenämnden ja till att handla upp ett vindkraftverk på annan ort i Sverige.

Malmö stad har satt upp ett mål till 2020 som innebär att kommunens egna verksamheter ska försörjas av enbart förnyelsebar energi.

- Kommunfullmäktige satte upp miljömål 2009 som anges i Miljöprogrammet. Vi har tidigare sett att vindkraft är nödvändigt för att nå målen. Därför har vi gjort en ekonomisk förstudie. Studien visar att vindkraft är ett realistiskt alternativ för att uppnå Malmö stads förnybarhetsmål, säger Anders Elmqvist, projektledare på serviceförvaltningen.

Ekonomin i vindkraftsatsningen beror i hög grad på framtida elpriser. Med försiktigt valda förutsättningar samt elprisscenarion i mellanläge beräknas total besparing under 20 år bli 16 – 31 miljoner kronor, beroende på prognosmakare.

- Vi kommer ersätta en viss del el som upphandlas på marknaden med vindkraftsel som produceras till förutsägbart pris. Mot bakgrund av elmarknadens rörlighet innebär därför egenägda vindkraftverk en riskutjämning.

- Att kommunens mål är angelägna har bekräftats i medierapporteringen på senare tid. Till och med Världsbanken uppmärksammar klimatfrågan i rapporten Turn Down the Heat: Why a 4°C Warmer World Must be Avoided. Detta aktualiserar åter igen hur viktigt det är att begränsa koldioxidutsläppen, säger Anders.

För mer information kontakta:

Anders Elmqvist, projektledare, serviceförvaltningen, tel: 0768-985170, anders.elmqvist@malmo.se

Amar Sabri (MP), ordförande servicenämnden, tel: 0704-301265, amar.sabri@malmo.se

Kim Wictorin, pressansvarig, serviceförvaltningen, tel: 0708-307205, kim.wictorin@malmo.se